Tyjátr: Mezi padesáti sezónami Járy Cimrmana nejvíce září ta Nejistá

30. září 2016

Fenomén Jára Cimrman slaví 50 let. Divadlo Járy Cimrmana uvedlo za své existence necelé dvě desítky původních her, jejichž ústředním hybatelem je mysteriózní, nikým nespatřený, nedoceněný vynálezce zbytečností, smolař a génius Jára Cimrman. V rámci oslav velkého výročí se ale lehce pozapomíná na film Nejistá sezóna z roku 1987, který kromě portrétu souboru, divadla samotného přinášel něco víc.

Obec Liptákov v Sudetech, působiště neobjevného génia Járy Cimrman, plejáda nápaditých, zato zbytečných vynálezů, přednášky parodující pokoutné badatele s jejich stereotypy, nepočitatelně kultovních hlášek i lehký pubertální podtext v několika málo vulgarismech jsou základem inscenací, které Divadlo Járy Cimrmana uvádí půl století. Nebývale populární soubor svůj věhlas získal nejen díky tomu, že hrál v druhé polovině šedesátých let a za normalizace o malé zemi v nepříjemném područí rakousko-uherské monarchie. Byla to věc, která spoustě lidem připomínala jejich vlastní pocity. Hlavním hrdinou je světem nepovšimnutý český génius, což velmi úsměvně a do té doby nevídaně útočilo na to nejnižší v Češích – jakýsi obrozenecký nacionalismus, přebujelé vlastenectví i komplexy historické méněcennosti.

Čtěte také

Vědomá hra s trapností i záměrnou, důsledně dodržovanou patinou ochotnického divadla odkazuje mimo jiné k realistické tradici i divadelnímu průkopnictví 19. století. Výborným příkladem jsou všudypřítomné malované kulisy, které ani tak nevypovídají o nutnosti z nedostatku financí, jako právě o domyšlené stylizaci. Navzdory naivitě a lidovosti si inscenace – zejména v textové složce – zachovávají ostrý intelektuální nadhled. O to cennější je film jednoho z pilířů souboru Ladislava Smoljaka Nejistá sezóna z roku 1987. Ten inscenacím přidává jednu podstatnou kvalitu. Kromě Smoljakových kolegů i Strašnického divadla, kde soubor působil, vstupuje do snímku doba, která divadelníkům hází klacky pod nohy. Nadšenci různých profesí se stejnými křestními jmény jako aktéři i personál zázemí Divadla Járy Cimrmana dochází do „Divadla starých forem“, jak se ve filmu jmenují, kde ve volném čase zkouší autorské inscenace a baví tím spoustu lidí. Od skutečných reálií se film tedy odklání minimálně. Kromě jásajícího publika ale divadlo ve filmu navštěvuje kulturní komise hodnotící závadnost či nezávadnost produkce a de facto tím rozhoduje o existenci souboru.

03707699.png

Absurdní situace, které v Nejasné sezóně vytváří komunikace s úředníky, v té době totiž zažívala nejedna studiová scéna se spoustou dalších kulturních institucí na profesionální i amatérské úrovni. Bizarnost mechanismu symbolizují bezobsažné fráze, kterými se členové komise snaží mlhavě formulovat své pocity z předvedeného kusu – o názoru nemůže být ani řeč. Smoljak je nekarikuje, pouze sleduje, jak ve vážně míněných komentářích, výtkách a radách nesdělují kulturní pracovníci umělcům vůbec nic. Zobrazení přímočarosti, s jakou systém tlačí hrdiny do pozice, že tzv. „neví, na čem stojí“, daleko přesahuje původní zásah divadelního souboru a v českém kontextu vytváří unikátní obraz nejen divadelního provozu, ale především dobové reality.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.