Tyjátr: Naše třída, můj národ. Brněnská Polárka hledá smíření pro dvacáté století

29. květen 2017

Největší audioportál na českém internetu

Z inscenace Naše třída, režie Břetislav Rychlík | Foto: Tiskový servis Divadla Polárka

Naše třída, můj národ. Brněnská Polárka hledá smíření pro dvacáté století (recenze inscenace Naše třída Martina macháčka)

Brněnské divadlo Polárka se od svého vzniku zaměřuje převážně na dětské a dospívající publikum. Nové umělecké vedení se ale snaží scénu posunout, inscenace Słobodziankovy hry Naše třída z dlouhodobé koncepce vystupuje úplně. Režisér Břetislav Rychlík komplikovaný text, pokrývající šest dekád polské historie, nazkoušel s mladými herci a některými mimořádnými výkony i celkovou koncepcí lehce předčil i první české uvedení textu v Divadle Komedie.

Pro polského dramatika, divadelního režiséra a kritika Tadeusze Słobodzianka je téma historických zvratů ve dvacátém století osobní. Narodil se na Sibiři, kam Sověti odvedli jeho rodiče. V textu Naše třída zobrazuje polskou společnost jako skupinu spolužáků různého původu. Propletené osudy jednotlivých hrdinů se rozbíhají ve školních lavicích na počátku třicátých let a sahají až do nultých let jednadvacátého století. S měnícími se společenskými podmínkami i systémy umírají, střídavě se stávají oběťmi, tyrany i mlčícími, zastrašenými svědky. Zemřelí se zjevují jako přízraky. Každý realitu před- i poválečného Polska vnímá jinak. Někdo z pozice osobních ambic i přání, které mu válka i sovětský vliv pomáhají naplňovat, někdo z Ameriky – pouze vzdáleně z dopisů. Všechny propojuje vražda jednoho ze židovských spolužáků a následný masakr celé místní komunity, kterého se většina účastní bez větších zábran. Słobodzianek nestaví Poláky do role obětí, ale problematizuje jejich antisemitismus, latentní odmítání zodpovědnosti i nejednoznačné působení katolické církve během války i daleko po ní.

Rychlík v jednoduše rozvržené tělocvičně rozehrává něco jako nevinnou besídku, ve které křepčící děti předvádí soužití nepříliš dobře sociálně situovaných polských školáků a jejich židovských kamarádek a kamarádů. Z celkem kompaktní komunity se kvůli náboženským a jiným stereotypům pozvolna začínají vydělovat jednotlivci. Režisér nechává herce pobíhat po jevišti a cvičit bizarní choreografie. Nenávistné jednání mezi postavy proniká zprvu mimoděk, jen žertovně, aby se nakonec stalo brutálním. Rychlík vše režíruje v náznaku, který ale dovoluje například prožít sugestivní scénu hromadného znásilnění jedné ze spolužaček v plné intenzitě. Čím jednodušší akce se souborem buduje, tím silněji působí. Oproti tomu některé až příliš popisné momenty vyznívají v jinak minimalistické, na text velmi soustředěné inscenaci komicky – například když jeden z aktérů mrští umělou krví nasáklou houbu proti zdi.

Z inscenace Naše třída, režie Břetislav Rychlík

Veškerá pozornost je upřená na herce, zejména na ústřední skupinu ve složení Lukáš Daňhel, Vít Piskala, Lubomír Stárek a Ondřej Jiráček i noblesní herečky Terezu Lexovou a Táňu Hlostovou. Inscenace textu v Divadle Komedie před pár lety ztroskotala na doslovnosti a přílišné snaze hrát děti. Rychlík měl ale v Polárce k dispozici dostatečně mladý tým, který od hravosti s lehkostí přechází až k depresivní vážnosti. Herci nepotřebují mládnout, naopak v průběhu inscenace obdivuhodně zrají. Hrají civilně a potřeba pojmenovat, jak se s podobnou historickou zkušeností vyrovnat, není křečovitá. Navíc podobně komplexní reflexe, která by epicky převyprávěla naše vlastní dějiny ve stejně úderné zkratce, v českém kontextu chybí. Naše třída z Divadla Polárka by k tomu mohla být výraznou inspirací.

Z inscenace Naše třída, režie Břetislav Rychlík

autor: Martin Macho Macháček