Tyjátr: Oratoria podle skupiny Kartel, část 2. U-Dick

10. březen 2015
Tyjátr
03333663.jpeg

U-Dick (oratorium) je po Konci Klementajn další divadelní chrámovou svitou na repertoáru uskupení Kartel. Režisér Jan Kačena s Matějem Nechvátalem a hudební formací Fremeni připravili poctu zásadní osobnosti dystopické a paranoidní sci-fi Philipu K. Dickovi.

Inscenace v Podniku v pražských Holešovicích pokračuje v řadě nanejvýš bizarních podobenství, kde se obraz a atmosféra stávají nejdůležitější součástí vjemu.
„Fremeni, co dělali hudbu, jsou obdivovateli díla Philipa K. Dicka a chtěli mu postavit pomník. Bavili jsme se o tom průběžně pět let, ale jenom v hospodě. Jeho knížky jsem vůbec neznal, a protože jich napsal asi devadesát, tak jsem Fremenům řekl, ať vyberou podle nich čtyři nejzajímavější. Nakonec jsem vzal dvě, které mi přišly skvělé. Matěj Nechvátal si je potom přečetl a libreto k U-Dick jsme psali spolu,“ říká režisér inscenace U-Dick Jan Kačena.

„Nakonec jsme zjistili, že budeme vycházet jenom z jedné knížky, která se jmenuje VALIS a je údajně životopisná. Zároveň se v ní pracuje s tématy Rukopisů z Nag Hammádí a NHC kodexy, které se v tom objevily ve 40. letech 20. století. Honza donesl ještě nějaké materiály, dali jsme to dohromady a většina zpívaných textů je právě přejatá z těch kodexů,“ vysvětluje Nechvátal. Tvůrci inscenace byli Rukopisy z Nag Hammádí fascinovaní obdobně jako samotný Philip K. Dick.

03333664.jpeg

„My jsme si přečetli tu knížku, kde píše Dick o Rukopisech z Nag Hammádí, což pro mě bylo úplné novum. Myslím si, že Češi jsou jeden z mála národů, co to má kompletně přeložené. Čtení Rukopisů je běh na dlouhou trať. Když si to člověk přečte, tak má pocit, že se k tomu bude vracet celý život. Dick to navíc bral jako velký objev, protože se tím naboural církevní pohled na výklad Bible. Díky tomu, jak měl rozjeté všemožné nemoci, měl jiné transcendentální spojení a v těch Rukopisech našel velkého parťáka,“ dodává Kačena.

Ráz inscenace U-Dick (oratorium) velmi ovlivnil unikátní prostor Podniku. „Nebylo to tak, že jsme měli hotovou věc a řekli si, Podnik pro to bude skvělý. Bylo to přesně obráceně. Podnik jsme měli k dispozici a U-Dick byl na plánu dne. Zároveň to, jak je Podnik postavený, tak ta inscenace vypadá. Je šitá na míru tomu prostoru,“ říkají Kačena s Nechvátalem. Právě prostorné industriální atrium využila výtvarnice Barbora Kačenová pro koncepci scény: „Nemůžeme s tím někam jezdit, Podnik je Podnik. V návaznosti na texty jsme si řekli, že budeme asketičtí a prostor budeme okupovat jenom lehce a využijeme, jak to tady funguje. Tohle je asi nejjednodušší scéna, kterou jsem kdy dělala. Celé mi to přišlo biblické, jakoby z pouště, tak proč tady něco dodělávat, když je to fajn.“

03333667.jpeg

„Orchestr“ vedle těreminu a houslí tvoří také skladatelské duo Fremeni (Jonáš Rosůlek a Adam Boháč). Hudbu bizarního podobenství komponovali během procesu zkoušení. „Myslím, že to tady byla spíš skupinová terapie. My jsme to začali skládat, až když se začalo zkoušet na místě. Nemáme v kapse žádný tajemný krystal ani notičky,“ dodávají hudebníci.

„Trošku mi tam chyběly odkazy na román Ubik, protože se to jmenuje U-Dick, což je pro mě jasná slovní hříčka vycházející z názvu Dickova slavného románu. Když si tohle člověk odmyslí, tak jsem byl jako divák spokojený a zároveň bych rád vyzdvihl hudební složku,“ říká Tomáš Bayer, vyznavač Dickova díla a sám hudebník, který se inscenace zúčastnil. U-Dick je tedy formálním vytržením z reality, končícím v halucinacích jako procházka v mlze.

Spustit audio
autor: Martin Macho Macháček