Udržitelnost a použitelnost. Český design míří podle Designbloku dobrým směrem

11. říjen 2021

Designblok, Prague International Design Festival, je největší výběrová přehlídka designu a módy ve střední Evropě, jejíž historie sahá až do roku 1999 a úspěšně pokračuje dodnes. Třiadvacátý ročník, který vyvrcholil v neděli 10. října, navštívila a pro Radio Wave zhodnotila autorka pořadu Šatníky Veronika Ruppert. Které trendy byly nejčitelnější a zda existuje něco jako typicky český design, si poslechněte v rozhovoru.

„Musím říct, že jsme všichni zvědavě čekali, zda to bude takzvaný covidový ročník nebo ne. Když jsem byla v září na pražském fashion weeku, tak jsme se shodovali, že ten covidový byl, kolekce byly menší, míň designérů se účastnilo. Na Designbloku jsem si toho tolik nevšimla, protože třeba v oblasti interiérového designu, která je tam hodně silná, se děla opačná věc. Všichni jsme byli zavření a evidentně jsme si zařizovali byty a kupovali různé knihovničky nebo noční a kávové stolečky,“ hodnotí Ruppert letošní ročník a s úsměvem dodává, že právě stolečky jsou z hlediska byznysu tím nejlepším artiklem.

Designéři přesto reagují na klimatickou změnu a snaží se akcentovat téma udržitelnosti. „Je tu čím dál tím víc věcí, které nejsou designované v reálném světě, ale s pomocí různých 3D programů. Díky tomu se šetří odpad. Vymodeluješ si prototyp, navrhneš si to v programu a pak až realizuješ věci. Tou cestou už jdou nejen studenti, ale i zavedení tvůrci. Jak u módy, tak u produktového designu lze vidět tento trend,“ vysvětluje Ruppert. Situace v tomto ohledu se podle ní za posledních několik let výrazně posunula. Jaký ale lze najít posun v udržitelnosti festivalů? I na to najdete odpověď v rozhovoru.

Veronika Ruppert - Šatníky

Festival, který uvádí tvorbu designérů a výrobců z celé Evropy, představuje rok co rok novinky prestižních značek, stejně jako produkty nebo prototypy mladých designérů a designérských studií. Důležité jsou pak pro všechny výsledky festivalových ocenění, která pomůžou rozšířit povědomí o autorkách a autorech i za hranice České republiky.

Veronika Ruppert měla především radost z hlavní ceny, kterou za projekt Myslitelé získala Vitra ve spolupráci s Ateliérem fotografie II, UMPRUM. Ve své prezentaci nabídli kreativní fotografie židlí a předních českých myslitelů, které doplnili i o rozhovory s nimi.

Existuje nějaká tenze mezi mladší a starší generací designérů? Proč nebyl letošní prostor pro odpočinek vhodný pro rodiče s dětmi? A proč byla extravagance častým jevem vystavovaných produktů? Vše zjistíte v rozhovoru.

autor: Šimon Holý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.