Umělec Baptiste Charneux: Stále pociťuji pomyslnou zeď mezi Východem a Západem, ale lepší se to
Porota Ceny Jindřicha Chalupeckého vybrala pro jubilejní 30. ročník soutěže místo tradičních pěti umělců šest. Jedním z nich je i francouzský umělec Baptiste Charneux. Proč pracuje především s keramikou a jak je pro něj důležitá smyslovost v umění, si poslechněte v celém rozhovoru.
Na své webové stránce tvrdí, že jeho vlastní práce je pokusem odhalit „transkribovaný svět“, či svět, o kterém sníme. Co to znamená pro návštěvníky galerií, kde můžeme spatřit jeho instalace? „Pro mě je to poetický způsob, jak vyjádřit něco reálného. Něco, co vidím. Kompozice, barvy, materiály, se kterými pracuji. Rád vytvářím krajiny, ve kterých se můžou diváci ztratit. Prostor, který je krátkodobý, otevřený všem. Do kterého mohou vstoupit, a já jim nabízím interpretaci toho, co jsem viděl,“ říká Charneux.
Původem je z Francie, v současnosti ale tvoří v Praze. Spolupracuje s nezávislým uměleckým spolkem Bubahof, který pořádá rezidence právě pro francouzské a české umělce. Ti potom spolu v pražských Strašnicích tvoří. Jak se pro něj liší tyto dvě země? A může české umění zaujmout i francouzskou veřejnost?
Jak reflektoval fasády budov v Praze v jedné ze svých posledních výstav? Převažuje při jeho tvorbě řád, nebo instinkt? Proč nemá řád čitelné sdělení v umění a jakým způsobem nás ona nečitelnost obohacuje? Odpovědi naleznete v záznamu celého rozhovoru.
Související
-
Trollení jako umění: rozhovor s Andreasem Gajdošíkem, finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého
Andreas se věnuje internetovému umění. Programování je pro něj jednou z technik, kterou vytváří svá díla. Často tematizuje společenské stereotypy, xenofobii a rasismus...
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.