„V hudbě Kim Gordon je zakódované myšlení konceptuální umělkyně,“ říká Pavel Turek v Komplexu

30. říjen 2019

„Air BnB, set me free,“ zpívá heslovitě americká hudebnice Kim Gordon na desce No Home Record a slogany by se daly hned vylepit na transparenty popartových děl. Album je výjimečnou událostí, jelikož to je její první sólovka za čtyři dekády na hudební scéně. Gordon za sebou nechává Sonic Youth a vykračuje mimo důvěrně známá území – inspirovala se footworkem nebo trapem, přičemž se specifickým citem pro detail zachytila, jak zvláštní a pomíjivé je žít v dnešní Americe.

Album No Home Record jsme probrali s největším Sonic-Youth-headem, hudebním publicistou Pavlem Turkem z týdeníku Respekt. „Když se budeme dívat na hudební a výtvarné dílo Kim Gordon, zjistíme, že je v něm výrazně zakódováno konceptuální myšlení,“ vysvětluje Pavel a vzpomíná, co zpěvačku a umělkyni formovalo. „V Los Angeles vystudovala výtvarnou školu a byla pod silným vlivem zakladatelů konceptuálního umění, jako je Ed Ruscha, kteří pracovali s katalogizacemi jevů, jež je obklopovaly. Projevuje se to v heslovitosti textů Kim Gordon, slogany jsou tak krátké, aby se daly použít na plátno.“ Hudebnice později už vyrůstala s druhou generací konceptualistů, jako byl Mike Kelley nebo malíř Raymond Pettibon, a projevilo se to i v hudbě Sonic Youth – první vytvořil obal desky Dirty, druhý ikonický cover alba Goo.

„Gordon pochází z generace, která začala uvažovat například o fotografii úplně jiným způsobem: o fotografech mluvila jako o umělcích pracujících s médiem fotografie,“ říká Pavel a dějiny umění používá pro výklad současné desky No Home Record. „Podobně je Gordon umělkyně pracující s médiem hudby, proto její hledání bylo o něco složitější – aktuální deska je projektem někoho, kdo nikdy nebyl hudební, ale spíš estetický mastermind. Na albu se zvukově podepsal producent Justin Raisen (který se podepsal pod desky Charli XCX nebo Ariela Pinka), ale stejně dobře jako ve sluchátkách funguje v galerii,“ uzavírá Pavel s tím, že hledání Kim Gordon bylo úspěšné.

Jak album No Home Record ovlivnil rytmus města Los Angeles? Co má společného hudba a umělecká dráha Kim Gordon? Poslechněte si exkurz do její diskografie mimo Sonic Youth v Komplexu.

Playlist:

Sonic Youth – Kool Thing (DGC, 1990)
Kim Gordon – Sketch Artist (Matador, 2019)
Kim Gordon – Air BnB (Matador, 2019)
Ciccone Youth – G-Force (Enigma, 1989)
Kim Gordon – Paprika Pony (Matador, 2019)
Stephen Malkmus & The Jicks – Refute (Matador, 2018)
Free Kitten – Top 40 (Kill Rock Stars, 1997)

autoři: Miloš Hroch , Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.