Vaše obrazovky vám vypalují díru do spánku, vy to ale můžete změnit

03366144.jpeg
Audio svět na jednom místě Audio svět na jednom místě 03366144.jpeg

Patříte mezi 40 % populace, která má problémy s nespavostí? Možná pijete moc kafe, možná večer moc jíte, možná jste udělali něco špatného a nemůžete usnout z pocitu viny. Váš spánek ale pravděpodobně ovlivňují i obrazovky, do kterých každý den koukáte. Naštěstí je tu jednoduché řešení.

Vědecké studie varující, že hledění do obrazovek po setmění může způsobovat nespavost, se objevují čím dál častěji. Záře obrazovek má totiž ovlivňovat uvolňování melatoninu v našem těle. Tento hormon hraje důležitou roli v tom, jestli je naše tělo připravené na spánek nebo na denní aktivitu. Jeho uvolňování je primárně řízeno slunečním světlem, svit obrazovek naše receptory ale dokáže ošidit. V důsledku pak jedinec s rozhozeným uvolňováním melatoninu prožije menší část spánku v REM fázi a ráno se cítí unavenější.

03366142.jpeg

Ne všechno světlo ale šidí naše tělo stejně úspěšně. Mírnější nažloutlé (a v ideálním případě až načervenalé) světlo žárovek zdá se škodí spánku méně než doběla (a modra) rozpálené zářivky. Bohužel většina obrazovek, která vás obklopuje, připomíná spíš právě světlo zářivky než pro náš spánek šetrnější žárovky. Ostatně většinou je používáme přes den a potřebujeme, aby zářily co nejsilněji a přebily tak sluneční světlo. Když však obdobnou škálou a intenzitou svítí i při užívání po západu slunce, můžou vám vypálit díru do spánku.

Tento problém má až překvapivě jednoduché řešení. Jsou jím programy a aplikace jako F.lux, Twilight nebo Redshift. Fungují na jednoduchém principu. Svou geografickou polohu (primárně jde o vaši zeměpisnou délku) zadáte do programu a ten pak bude automaticky dle vašich předvoleb upravovat světlo vaší obrazovky podle denní doby (respektive polohy slunce). Nejde ani tak o ztmavení obrazovky, které si můžete ponechat plně pod svou kontrolou, ale hlavně o teplotu světla.

03366143.png

Když takovýto program zapnete poprvé, budete mít pocit, že všechno, co vaše obrazovka ukazuje, je lehce načervenalé. Vaše oči si však na novou normu brzy zvyknou a za chvíli na ni pravděpodobně úplně zapomenete. Samozřejmě pokud potřebujete pracovat například na úpravě fotek nebo podobné činnosti, která vyžaduje přesnou kalibraci monitoru, můžete aplikaci jednoduše pauznout. Připravte se však, že asi budete překvapeni, jak nepříjemně intenzivně najednou běžné nastavení vaší obrazovky působí. Vzhledem k plynulosti změny při standardním průběhu si rozdílu vědomě nevšimnete možná ani při západu (případně východu) slunce. Podstatný rozdíl tak snad zaregistrujete až druhý den ráno při probuzení.