Včas vysvětlete rozdíl mezi potřebou a přáním, říká odbornice na finanční gramotnost dětí

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy prasátko - úspory - šetření

„Už předškoláci by měli vědět, že peníze nepochází z bankomatu a že se vydělávají prací. Starším dětem bychom měli vyprávět, co přesně v práci děláme a kolik v ní trávíme času. Pro teenagery je nejlepší si koloběh peněz vyzkoušet v praxi na brigádách,“ říká Alena Aichlmanová, projektová manažerka neziskovky JA Czech, která se věnuje vzdělávání dětí v oblastech ekonomie a podnikání.

Aichlmanová doporučuje začít s výukou finanční gramotnosti co nejdřív. „V nízkopříjmových rodinách jsou například peníze každodenním tématem,“ vysvětluje a doporučuje zavést dětem s nástupem do školy kapesné, klidně jen symbolické. Z toho, jak s ním budou děti nakládat, se o nich hodně dozvíme.

„Některé děti nemají vůbec potřebu utrácet, jsou samy o sobě šetrné nebo se do nich promítá výchova rodičů. Měly by ale dostat příležitost si to vyzkoušet. Rozhodnout samy, za co peníze utratí, jestli si budou šetřit nebo jestli je třeba v něčí prospěch věnují,“ říká projektová manažerka organizace JA Czech. Ta je autorkou edukačního programu pro menší děti Moje první peníze. „Hraje se ve školkách, ale všechny potřebné podklady jsou dostupné online, dá se bez problémů hrát i doma s rodiči,“ dodává Aichlmanová.

S dětmi bychom měli mluvit i o stinných stránkách peněz. Představit bychom jim taky měli půjčky a jejich systém fungování, včetně toho, že jsou někdy nefér, nebo toho, co se stane, když přestaneme splácet. U menších dětí Aichlmanová doporučuje vyzkoušet sdílené spoření – dítě naspoří domluvenou částku, a pokud to zvládne v domluveném termínu, rodiče mu ji zdvojnásobí.

Kdy a jak děti seznámit s reklamou? Přispívat společně na charitu a jak si vybrat? Dozvíte se v Houpačkách.