Výsledky Oscarů většinou přebije konsenzus, letošní rok je příjemným překvapením, shodují se kritici

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z filmu Parazit, režie Bong Joon-ho

Hlavním vítězem cen Oscar se vůbec poprvé stal snímek, ve kterém anglicky nepadne skoro ani slovo. Čtyři ocenění včetně toho nejvyššího pro jihokorejský film Parazit neočekával nikdo včetně filmových kritiků Jindřišky Bláhové, Kamila Fily a Aleše Stuchlého. Poslechněte si celou diskuzi o předávání cen Oscar se zmíněnou kritickou trojicí.

Nepřekvapivé výsledky podle kritiků panovaly ve všech hereckých kategoriích. Joaquin Phoenix (Joker) a Renée Zellweger (Judy) podle Jindřišky Bláhové zastupují to, co akademici milují: transformativní role, které nabízí širokou škálu výrazných emocí. U snímku Judy bylo výhodou i téma: životopisy hollywoodských hvězd jsou u akademiků populární už dlouhou dobu. Laura Dern pak byla podle všech kritiků jediným světlým bodem snímku Manželská historie. Podle Aleše Stuchlého se jednalo o vůbec nejpřeceňovanější snímek letošních nominací. Režisér Noah Baumbach podle něj svůj talent předvedl lépe například ve starším snímku Meyerowitzovic historky (nový výběr).

Za úspěchem snímku Parazit podle všech stojí bezesporu i úspěšná kampaň. Režisér se objevil v populárních amerických show a dával rozhovory všem americkým médiím. Mnemotechnická pomůcka jedné z hlavních postav, která využívá melodii známé jihokorejské písně, se stala virální, stejně jako hashtag variující režisérovo příjmení #bonghive, který začali používat filmoví kritici a fanoušci snímku již po premiéře filmu na festivalu v Cannes. Pomůže francouzskému festivalu vítězství Parazita, nebo stále platí pravidlo, že nejvýhodnějším startem pro oscarovou kampaň jsou festivaly v Benátkách a Torontu?

Bong Joon-ho, režisér filmu Parazit

Získ ceny pro nejlepší film může zvýšit výdělky filmu v USA až o třetinu. Finanční úspěch Parazita zaujal Kamila Filu, který zmínil, že už v současnosti je jedním z nejvýdělečnějších neanglicky mluvených filmů. Při rozpočtu jedenáct milionu dolarů vydělal ve světě již přes sto šedesát milionů a odborníci očekávají po Oscarech i překročení dvou set. Proč se nedaří poslední dekádu ani americkým oscarovým vítězům být opravdovými hity, když je kritika většinou označuje za lidové?

Co je cenného na snímku 1917? Proč nezískal nominaci Adam Sandler za Uncut Gems? Jak mění výsledky generační obměna členů Akademie? Poslechněte si celou debatu, ve které dojde i na módní okénko.

Spustit audio
autor: Šimon Holý

Odebírat podcast

Související