Vysušená hudba, mokrý potok. Beatrice Dillon na debutu Workaround převrátila dubový sound naruby

26. únor 2020

Když jsme rekapitulovali, co se letos otočilo v Komplexu, vyšli nám z toho Black Sabbath, Pet Shop Boys a Kontrafakt. Nám to nevadí, ale tentokrát jsme se rozhodli porozhlédnout po novém zvuku a hudbě s vročením 2020. Nejsilněji na nás zapůsobilo debutové album od producentky Beatrice Dillon a vysoce návyková deska Salvador od našeho oblíbence Segy Bodegy.

Sledovat klikaticí se hudební cesty londýnské hudebnice Beatrice Dillon je pozoruhodné, jelikož nenajdete jednolitou stopu. Svoji hudbu – a nejčastěji šlo o noiseové črty – vydávala různě po kazetách nebo mixtapech tvořených pro rádio NTS a další. Před lety pro britský časopis The Wire řekla o svém vytouženém stylu, k němuž se ale musela dopracovat: „Techno je dnes nejzajímavější hudba. Zajímá mě taneční hudba, kterou dělají lidé s mnohem rozmanitějším vkusem.“ Přesně tak zní i její debutová deska Workaround, která je silně inspirovaná dubovým soundem: převrací zde naruby karibský žánr vycházející z reggae, zbavuje ho tučných basových linek a masivních reverbů. Její metoda je dub a techno vysušit, přidává ale postupy z moderní kompozice a samply posbírané z nejrůznějších zdrojů. Nenápadná deska si vysloužila hodně pozornosti, server Pitchfork jí dal nálepku „Best New Music“ a podobně nadšeně o ní psal britský deník The Guardian.

Zatímco Beatrice Dillon se hodí k procházkám podél potoka, jak ozkoušel Jiří, debutové album Segy Bodegy se nejlépe rýmuje se sebezpytováním v baru. Album Salvador pojmenoval elektronický producent po svém občanském jménu Salvador (Navarette), jelikož nahrávku věnuje svému mladšímu já – je do něj otištěna krize ztraceného a pochybujícího dvacátníka, který touží po intimitě. Nejlépe desku vystihuje depresivní euforie, jelikož budete při poslechu tančit i brečet zároveň. Sega Bodega se od postupů post-klubové scény posouvá k písničkám, které si ale zachovávají svoji zdravou divnost. Díky tomu si album nepustíte jednou, musí se prožít, nejenom poslouchat.

Proč je smutná euforie Segy Bodegy tak návyková a v čem spočívá hudební technika Beatrice Dillon? Víc v Komplexu.

Playlist:

01 Yves Tumor – Gospel for A New Century (Warp Records, 2020)
02 Sufjan Steves & Lowell Brams – The Runaround (Asthmatic Kitty Records, 2020)
03 Kelly Lee Owens – The Melt (Smalltown Supersound, 2020)
04 Sega Bodega – Raising Hell (NUXXE, 2020)
05 Sega Bodega – U Got the Fever (NUXXE, 2020)
06 Sega Bodega – Salv Goes to Hollywood (NUXXE, 2020)
07 Sightless Pit – The Ocean of Mercy (Thrill Jockey, 2020)
08 Jessy Lanza – The Lick in Heaven (Warp Records, 2020)
09 Beatrice Dillon – Workaround Two (PAN, 2020)
10 Beatrice Dillon – Workaround Three (PAN, 2020)

autoři: Jiří Špičák , Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.