Yasha 96 v Czechingu 2025: Baví mě propojovat hudební světy, třeba trance s písničkařinou
Yasha 96 je indie-popový projekt v Berlíně usazeného producenta a songwritera Jáchyma Kováře, který čerpá inspiraci ze sugestivní písničkářské tvorby 90. let. Její nostalgické vibrace propojuje se současnými vlivy, tím se do jeho hudby dostává i moderní pojetí post-punku nebo klubová elektronika. Společně s dalšími dvěma nominovanými projekty se Yasha 96 představí živě 22. května na finále exportního projektu Czeching v ARCHA+.
Často koncertuje v Německu, ale má za sebou třeba i vystoupení na showcaseovém festivalu Waves Vienna nebo úspěšné mezinárodní spolupráce. V roce 2023 vydal album Filip, které získalo nejen přednominaci v kategorii Objev roku na Cenách Anděl, ale i hned dvě nominace na Cenách české hudební kritiky Apollo – za Album roku a Singl roku. Písničkáře Yashu 96, dívčí folklorní sbor Lada, nebo kapelu Madhouse Express vyšle mezinárodní odborná porota (složená ze zástupců evropských festivalů a rádií) do nizozemského Groningenu na největší evropský showcaseový festival Eurosonic Noorderslag.
Setkáváme se v Praze, ale ty jinak žiješ v Berlíně, kde jsi studoval hudební produkci a stal ses součástí tamní scény. Jak si člověk, který v Berlíně nevyrůstal, vybuduje podobné zázemí?
Myslím si, že je to proces. Bylo to i tím, že jsme začali dělat v Berlíně koncertní série Sterni Nacht. Díky tomu jsem v Německu objevil celou postpunkovou indie scénu – například Nilse Keppela, který teď vybuchl. To si myslím, že nám pomohlo prorazit. V tom taky hodně pomohla škola, kde jsem potkal lidi, co jsou v mé kapele, ale vlastně mi to pomohlo i objevit další zajímavé hudebníky. Poslední dobou jsem strašně unavený tím promováním hudby jenom skrz internetový svět.
Co pro tebe znamená být aktivní na sociálních sítích a jak moc to v rámci šíření vlastní tvorby považuješ za důležité?
Snažím se přistupovat k obsahu na sociálních sítích tak, aby mě to bavilo. Potřebuju cítit, že je to autentický, ale hlavně, abych měl radost, když to dělám. Mě hrozně baví, když jsou ty videa nebo obrázky schválně zaznamenaný na špatný kamery, ale vlastně je to ve stylu, že se tam děje autentický bizár. Když jde o vizuál, tak hodně spolupracuju právě s Tomášem Bimem, co založil Harmony Records. Dělá mi všechny vizuály už od první desky.
Před dvěma lety jsi vydal album Filip, které sis sám produkoval – narozdíl od debutu The Boy Who Came Here From the Dust. Co tě k tomu vedlo?
Vlastně mám obě ty desky hrozně rád, ale je pravda, že ta druhá je pro mě díky tomu fakt hodně silná. Baví mě si ty věci produkovat úplně sám. U tý druhý desky je právě skvělý i to, že se do toho zapojili lidi z kapely. Nedokážu si třeba moc představit, že bych šel mimo svou komfortní zónu a přišel za nějakým producentem s tím, že mám napsaný akordy a vokál – a pak bychom to dělali nějak spolu. Takhle nepracuju.
Tvůj nový singl E/DM vyšel u labelu Launderette Records. Doteď jsi vydával víceméně sám za sebe. Co tě k tomu vedlo?
Ono to není tak, že bychom byli úplně upsaní smlouvou, ze které nejde odejít. Je to hodně nezávislý label, ale zároveň pod dobrou britskou distribuční firmou. Něco takového jsme hledali. Když jsme hráli dva showcaseové festivaly v Rakousku a ve Švédsku, doufali jsme, že z toho třeba něco bude, ale nic se nestalo. Pak jsme hráli koncert v Berlíně, v místě, kde už jsem hrál milionkrát – a právě na tom koncertě se objevila jedna holka z toho labelu a byla z nás úplně nadšená. Po koncertě se hned ptala, jestli by nás to zajímalo. Vydali jsme u nich singl a teď plánujeme vydávat i celou desku.
Poslechněte si celý profilový rozhovor s hudebníkem Yashou 96, který se účastní letošního Czechingu. Dále v něm mluví například o jeho aktuální zálibě propojovat tranceové vlivy s písničkařinou – propojovat jednotlivé hudební světy.
Mohlo by vás zajímat
Více o tématu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka