Živě z Ji.hlavy. Je větší monstrum wrestlingový promotér, nebo ruský otužilec, co žere Kim Čong-una?

1. listopad 2024

Dlouholetí vyznavači názoru, že dokument není film, Aleš a Vítek konečně dorazili na festival zasvěcený právě této disciplíně. Tomák coby rodák z Vysočiny a pravidelný návštěvník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava se snažil tento formát zuby nehty hájit. Byl nakonec donucen kapitulovat a přitakat zde pronesené větě španělského tvůrce Alberta Serry, že dokumenty jsou impotentní?

Aby náležitě demonstrovali, jak to mají s dokumentárním žánrem, rozhodli se Čelisti svůj první vstup během živého vysílání z Ji.hlavy věnovat dokumentární sérii z platformy Netflix. Šestidílný Mr. McMahon o promotérovi, který proměnil wrestling na mainstreamovou zábavu i obludnou metaforu pozdního amerického kapitalismu, je fascinujícím portrétem člověka, který se stal větším monstrem než všichni jeho zápasníci. Aleš ocenil chytrou dramaturgii stírající rozdíl mezi pravdou a fikcí i fakt, že je někdo větší nelida než on.

Vítek zavzpomínal na to, kdy zjistil, že rány ve wrestlingu nejsou opravdové, ale bolest je skutečná. A Tomák se zasnil nad osudem obra Andrého The Gianta, který vedle masakru soupeřů vynikal schopností vypít 119 piv během šesti hodin. Nejspíš se jedná o stejně pravdivou historku jako vše, co se pojí s touto teatrální zábavou, jejímž fanouškem je Donald Trump a jejíž rysy přerostly do současné politiky.

Poté už přišly na řadu dva portréty z Ji.hlavy. Jeden věnovaný dalšímu monstru, druhý jeho pravému opaku. Filip Remunda ve snímku Štěstí a dobro všem vykreslil novosibiřského jaderného fyzika, otužilce a milovníka severokorejské politiky Vitalije coby figuru tak mnohoznačnou, že jeho snímek sice poskytuje vhled do rysů ruské jurodivosti i nacionalismu, ale občas lavíruje na hraně etiky.

I Marek Šulík měl štěstí na protagonistku. Intimní portrét Zuzany Čaputové Prezidentka je smutným obrazem světa, kde lidskost nemá šanci se prosadit. A lidstva se záhy zřekli i Aleš, Vítek a Tomák, kterým se zdaleka nejvíce líbil dokument o lišejnících. Pak už bylo na čase vyklidit scénu, protože Aleš s Vítkem chytli akutní otravu dokumentem a Tomákovi se vlivem lokálního vzduchu rozjely atavismy z mládí.

Proč je Tsai Ming-liang největším žijícím filmařem? Kolikrát natankoval Tomák zadarmo na benzínce na Vysočině? A jak je možné, že vyhrál Zlatou palmu v Cannes artový mix Pretty Woman s Pařbou ve Vegas?

Spustit audio