Změní hastagy módní průmysl? Fashion Revolution je podle Carry Somers jako sněhová koule

Kampaň Fashion Revolution
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kampaň Fashion Revolution

Cool selfie v triku ze Zary, HMka nebo Top Shopu s hastagem #whomademyclothes – povrchní póza nebo vážně míněný aktivismus, který má šanci něco změnit? Na to, co se Fashion Revolution podařilo za čtyři roky online aktivismu, jsem se zeptala Carry Somers. Britské designérky, která spolu s Orsolou de Castro módní revoluci v roce 2013 rozjela. Podobně jako řada dalších lidí byly tehdy šokované katastrofou v bangladéšské továrně Rana Plaza, v jejichž troskách zemřelo přes tisíc lidí. 

Carry Somers byla vzácným hostem pražského festivalu Slou Fashion Days, který se pravidelně koná během pražského týdne módy, Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Díky tomu jsme se setkaly v malé a milé pražské bublině udržitelného životního stylu, v holešovickém Vnitroblocku, který byl nacpaný udržitelnými produkty z celého světa. Stejně relevantní by ale bylo, sejít se s Carry v kavárně velkého obchodního centra. Právě na lidi, kteří chtějí dál a pokud možno s klidnějším svědomím nakupovat ve svých oblíběných řetězcích, totiž míří kampaň Fashion Revolution, kterou spoluzakládala.

Carry Somers, spoluzakladatelka kampaně Fashion Revolution

Jak se Fashion Revolution za čtyři roky fungování proměnila a jak velký je aktuálně její zásah?
Kampaň se rok od roku rozrůstá, letos se do ní zapojily dva miliony lidí z více než sta zemí. A rozhodně se nám daří měnit módní průmysl. Fashion Revolution byla první kampaň zaměřená přímo na konzumenty módy známých světových značek a řetězců. Pro mnoho lidí byl kolaps továrny Rhana Plaza skutečně šokující. Uvědomili si, co mohou jejich nákupy levného oblečení způsobit. Ale nevěděli, co mohou sami udělat pro to, aby se situace změnila. Fashion Revolution jim dala možnost stát se součástí změny k lepšímu. I díky tomu je naše kampaň tak úspěšná.

Jak na kampaň zareagovaly velké značky? Které z nich byly nejaktivnější?
Řada společností  zareagovala velmi pozitivně, kvůli silnému tlaku ze strany svých zákazníků. Už po prvním roce naší kampaně jsme byli velkými značkami vnímáni jako zástupci desítek tisíc lidí. To dokazuje, že konzumenti mohou mít sílu, pokud se spojí. Vedle tlaku zákazníků na společnosti se začaly připravovat i změny v legislativě. Mají přispět k tomu, aby značky byly více transparentní a zveřejňovaly informace o tom, jak jsou jejich produkty vyráběné. Po prvním roce Fashion Revolution odmítla značka GAP zveřejnit seznam svých továren. A v letošním roce, po čtyřech letech, to už GAP udělal. To ukazuje postupný vývoj, který připomíná efekt sněhové koule. Letos díky tomu máme už 32 procent světových značek, které veřejně přiznávají, kde byly jejich věci vyrobené. Značky se navzájem sledují a soutěží mezi sebou o přízeň zákazníků. Když nějaký velký a vlivný brand začne být více transparentní, ovlivňuje to ostatní. Značky se snaží přijít na to, jak zlepšit svůj index udržitelnosti. V řadě případů je problém v tom, že nevědí, co po nich vlastně chceme. Když pochopí, o čem je řeč, snaží se aktivně přispět k pozitivní změně. 

Tanaka v kampani Fashion Revolution

V jakých zemích je Fashion Revolution nejsilnější? Kde se daří dosáhnout největšího efektu?
Je zajímavé, že letos se do Fashion Revolution výrazně zapojila Čína a Hong Kong, nečekali jsme to a pozitivně nás to překvapilo. Tradičně je pro nás velmi důležitá Brazílie, kde máme velmi aktivní team a tradičně velmi silný ohlas kampaně. Silná je také Indie a Austrálie, důležité jsou i Británie a Španělsko.

Jak se bude Fashion Revolution vyvíjet v následujícím roce?
Na jaře nás čeká páté výročí kolapsu továrny v Rhana Plaza, takže to bude čas k bilancování a hodnocení, čeho se nám od té doby podařilo dosáhnout. Jestli se nám podařilo přispět k lepší bezpečnosti pracovníků v módním průmyslu. Skutečnost je bohužel stále taková, že řada lidí musí ve výrobě módy i dnes každodenně riskovat svůj život. Jsme odhodlaní dál tlačit na to, aby byly společnosti transparentní. Zásadní pro nás bude také téma odpadu, vody a toxicity. Jde nám o to, aby byly značky zodpovědné za následky svých aktivit.

Playlist:

Jacques Greene – Afterglow
Drab Majesty – Oak Wood
Body of Light – Tremble
Zola Jesus – Exhumed.net
King Woman – Worn
Nar – Jujeh
Kali Mutsa & Imaabs – Inglis
Ms Nina & Talisto – Noche de Verano (Dinamarca remix)