„Obrazy mají velkou moc. Mohou vyloučit ze společnosti celé skupiny obyvatel,“ říká Karolina Szymaniak z oddělení židovských studií Vratislavské univerzity. Historie evropských Židů je typickým příkladem. V rozhovoru Szymaniak vysvětluje, kde se vzaly stereotypy, které využívali nacisté a my v tom nevědomky pokračujeme, i to, proč se Izrael často prezentuje fotkami svých vojáků.
Ve východní Evropě se nám většinou jako první vybaví příslušník tradiční náboženské skupiny, a to nejspíš muž. Když začnete googlovat, bude to pravděpodobně první obraz, co na vás vyskočí. Má to své historické důvody. Mimo jiné se tím Židé vylučovali z veřejné sféry, z života „naší“ moderní společnosti, protože byli často zobrazování folklorizujícím způsobem, jako etnografické objekty. Když si otevřete nějakou knihu o naší historii nebo třeba o historii literatury, tak tam Židy nenajdete, nebo tam najdete jen ty, kteří se asimilovali. Ale ti, kteří se rozhodli být „židovskými“ Židy, mluvili jidiš nebo hebrejsky a nechtěli se zcela asimilovat, tak ti tam nejsou. Nejsou součástí našeho příběhu, nepatří sem, oni jsou někdo jiný.
Karolina Szymaniak přednášela v Praze na pozvání Pražského fóra pro romské dějiny při ÚSD AV ČR|foto:Barbora Linková
Od 19. století byli totiž Židé často zobrazování jako evropští barbaři, někdy byli dokonce označování jako bílí černoši, divoši evropské kultury, taková kolonie uprostřed Evropy. Pokud mluvíme o reprezentaci Židů ve fotografii nebo literatuře, narazíme na tenhle kolonialistický a imperialistický diskurz a také na symbolické násilí, které se k němu váže. A symbolické násilí je přímo spojené se skutečným násilím, v tomhle případě s antisemitismem. Tyto obrazy využívala v pozměněné formě antisemitská propaganda, pokračovalo to přímou diskriminací a skončilo genocidou. Tedy neskončilo, protože jde o stále otevřený příběh, ale holokaustem to kulminovalo.
S kolonialismem se pojí také sexualizované obrazy „divošských“ žen, platí to i pro zobrazování Židovek? A kde se vlastně vzal ten obraz „barbarského“ Žida?
Ano, obraz židovských žen je velice sexualizovaný a erotizovaný, zcela jasně to můžete vidět ve středo- a východoevropské literatuře. Zobrazování židovského těla je zajímavým tématem. V antisemitském kontextu bylo zobrazováno jako něco nezdravého, odporného. Mužské židovské tělo bylo prezentováno jako slabé a zženštilé; k tomu pak máme v protikladu to erotické ženské židovské tělo.
Souvisí to mimo jiné s tím, jak byla fotografie využívána k zobrazovaní jiných etnik. Fotografie slouží k utváření hierarchie, k utváření vztahu dominance a závislosti. Pro studium fotografie je důležité analyzovat, jak jsou fotografie využívané, jak z nich vyčíst, kdo je na straně moci a kdo ne. V 19. století byly velmi populární etnografické portréty, kdy se fotily takzvané etnografické typy, a to takovým až teatrálním způsobem v tradičních oděvech s nejrůznějšími proprietami. Tedy tak, aby byla jasně vidět odlišnost – oni jsou ti jiní. Při studiu fotografie tak záleží i na tom, kdo fotku pořizuje. Je fotograf sám členem komunity, kterou fotí, nebo ne? Tradiční komunity fotili i moderní sekulární Židé, kteří nebyli jejich členy, takže i oni na ně hleděli specifickou optikou a i oni se podíleli na vytváření kulturních stereotypů, pozitivních i negativních. Bylo to období nacionalismu a moderní Židé těchto obrazů využívali k sebedefinování. I Židé si tedy vytvářeli určitý mytologický obraz své tradiční kultury.
Konspirační teorie znovu zažívají boom. S nástupem sociálních sítí tzv. alternativních médií, ale i informačních válek na sebe upoutaly pozornost široké společnosti i odborníků. V Hergot!u jsme se tentokrát ohlédli za historickým vývojem jedné z nejznámnějších ale také nejničivějších kategorií konspiračních teorií, totiž těch namířených proti Židům. Promluvila o nich studentka religionistiky Kateřina Hlaváčová.
Po holokaustu dostal tento kulturní konstrukt nový význam. Dnes tyto fotografie vídáme v odborných knihách, věříme, že jde o historickou pravdu, ale je to velmi problematické, když vezmeme v potaz kontext, ve kterém vznikaly. Před válkou byly ty fotografie z různých důvodů velmi pečlivě inscenovány a vybírány, aby ukazovaly chudobu, útlak, bezmoc a antimodernitu židovských společenství. Ti lidé jako by žili v bezčasí, v nějakém spirituálním, náboženském světě, v cyklickém, tradičním čase. Na snímcích vidíme jakýsi věčný, biblický typ člověka. V tomto spirituálním rámci žili Židé mimo historii, ale nakonec byli historií zničeni.
Existují vedle klasických antisemitských vyobrazení naopak i pozitivní politicky využívané obrazy Židů? Daly by se tak interpretovat fotografie Izraelců bojujících s „muslimskou invazí“?
Ano, celá sionistická vizuální kultura se snažila změnit typický obraz Židů, hlavně ten východoevropský – tedy obraz Žida jako slabé a bezmocné osoby, jako zženštilého muže. Z toho vychází i dnešní obrazy izraelských vojáků, je za tím snaha ukázat Židy jako silné a mocné. Ale obecně je to samozřejmě mnohem komplikovanější, protože současná izraelská fotografie je velmi různorodá, tohle je jen jeden směr, vycházející z určitých historických okolností.
Co se týče těch pozitivních obrazů, tak tu máme jeden zajímavý fakt – v současné kultuře se stereotypní obrazy tradičních židovských společenství, o kterých jsme mluvili na začátku, používají v pozitivním smyslu. Ukazují je jako idylický starý svět. Pomáhá to vytvářet mýtus o jakýchsi mírumilovných, multikulturních časech, je to mýtus o ztraceném ráji. Takový přístup ale brání klást kritické otázky, jak naše společnost v minulosti ve skutečnosti fungovala, jaké byly společenské vztahy a vazby. Protože když vytvoříte vizi ztraceného ráje, tak je to zase něco ahistorického, nějaké mytické místo, kde si není třeba klást otázky o vztazích mezi Židy a většinou, o pogromech a tak dále. Takže i tohle zobrazování Židů je problematické.
Proč sekulární Židé v 19. století schválně fotili chudé religiózní Židy? Proč dodnes pokládáme nacistické propagandistické fotografie a filmy za pravdivé? A dokážou liberálové skutečně poznat antisemitskou fotku? Poslechněte si celý rozhovor s Karolinou Szymaniak.