100 let Jacksona Pollocka: Oči (stále) ve výhni
V sobotu 28. ledna uplynulo sto let od narození jedno z největších amerických malířů Jacksona Pollocka.
Dílo Paula Jacksona Pollocka – nejznámějšího anglosaského malíře 20. století – proměnilo historii umění způsobem vskutku radikálním. Tvůrce, jehož obrazy představují jeden z vrcholů abstraktního expresionismu, de facto objevil akční malbu a zdůraznil vnitřní požitek samotného aktu malování. Jeho obrazy jsou oslavou hutnosti barev, síly rychlosti i dopadu barvy na plátno
V roce 1936 se tehdy čtyřiadvacetiletý rodák z Wyomingu seznámil s mexickým muralistou Davidem Siqueirosem a zapsal se do jeho experimentálních dílen, kde se učil pracovat s netradičními materiály a technikami. Pravděpodobně tady měla také původ jeho budoucí slavná technika nazývaná drip painting (zkráceně „dripping“, tedy „kapání“) – stékání barvy bez použití štětce po plátně volně položeném na zemi (ne náhodou se Pollockovi v této souvislosti vtipně přezdívalo Jack the Dripper). Pollock se nezaměřoval na kompozici ani tradiční perspektivu, odmítal paletu, simultánně míchal a plasticky střídal rozdílné barvy – jeho rozměrná abstraktní plátna jsou vrstevnatými obrazy o několika patrech, z nichž viditelné zůstává jen to poslední.
Součástí většiny jeho děl byl silný duševní i tělesný prožitek – Pollock jako by spoutal sílu tvůrčí energie a využil ji ve frenetické psychofyzikální akci. Pollockův způsob malby pramenil z čiré spontaneity, na každém jeho plátně je však znát schopnost dokonale ovládnout tok výrazů i celkové gesto. Naturel jeho génia lze docenit i z archivních záběrů (zmínit si ale zaslouží také povedený biografický snímek Eda Harrise Pollock z roku 2000): Pollock se pohybuje kolem plátna s jistotou šamana, náhle se stává ohněm, tryskáním, nekázní; jeho jediným námětem vždy zůstává malba samotná.
Jackson Pollock překvapoval originalitou svých prací i otevřeností svých vyjádření – jeho umění bylo zrovna tak upřímné, jako byl jeho život intenzivní. Dlouhá léta bojoval s depresemi a sklony k alkoholismu, které sice autorovým obrazům dodávaly dynamiku, ale zároveň jej obíraly o energii. Především v eruptivních okamžicích tvorby se skutečně zbavoval svých strachů, démonů a slabostí – palčivosti existence. (ostatně „bolest“ v sobě ukrývá už ono anglické „painting“).
Pollockův život skončil náhle: 11. srpna 1956 při nehodě jeho kabrioletu Oldsmobile, který řídil se svou milenkou a její přítelkyní opilý. V pouhých čtyřiačtyřiceti letech tak odešel umělec, jehož život byl stejně jako jeho plátna bojištěm; bojištěm, na které Pollock neváhal vtáhnout celé své tělo i duši.
Nechci, aby myšlenka dělala obraz. Když se tam vloudí, snažím se jí zbavit. Nechávám malbu, ať se prosadí sama.
Jackson Pollock (1912–1956)
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.