25 let The Sims: Jak nás naučily milovat, stavět a platit za bazény

Jak The Sims ovlivnily popkulturu, naše životy i peněženky? Poslechněte si Quest věnovaný pětadvacetiletému výročí slavné série
Série The Sims slaví čtvrt století a Jarda, Lukáš a Šárka se v této epizodě ohlížejí za její fascinující historií. Jak se z jednoduché simulace domácnosti stal fenomén, který přežil celé generace hráček a hráčů i technologických změn? Jaký odkaz vlastně po tolika letech zanechává a proč by sérii tolik prospěla nějaká forma konkurence?
První díl The Sims od studia Maxis vyšel 4. února 2000 a ačkoliv si tato série v dehonestujících snahách dodnes vysluhuje nálepku „hry pro holky“, původní myšlenka tkvěla v trochu něčem jiném. Herní vyobrazení iluze amerického snu sice záhy začalo požírat svůj vlastní ocas, když po odkoupení vydavatelstvím Electronic Arts převzalo vcelku agresivní monetizační model, na úspěchu a dopadu na popkulturu 21. století mu ale obchodní praktiky nijak neubraly. Od ikonického jazyka Simlish po chystaný film z produkce Margot Robbie, který má The Sims přivést na stříbrné plátno - alespoň jednou žebřík z bazénu odstranil snad každý, kdo se o videohry jen vzdáleně otřel.
Hráčstvo The Sims by se přitom snadno dalo rozdělit do mnoha kategorií, od stavitelů a vypravěček příběhů přes dobrodružky a sběratele po kreativní duše, které díky tvoření přičichly i k techničtější stránce her a skrz Simíky se naučily třeba i programovat. A právě v této rozmanitosti tkví síla celé série – nabízí prostor pro sebevyjádření, experimentování i nekonečné variace na téma virtuálního života. Možná i proto se jí daří oslovovat stále nové generace hráček a hráčů, možná i proto neuspěla žádná z jejích multiplayerových variací. Přestože se Simíci za ta léta proměnili, jejich základní kouzlo zůstává stejné.
Jsou The Sims kritikou kapitalismu, nebo jejich dokonalým produktem? A co všechno bychom od této série chtěli do budoucna? Poslechněte si nový Quest a zavzpomínejte s námi na 25 let se Simíky.
Související
-
World of Warcraft slaví 20 let. Jak legendární MMORPG změnilo jednu generaci i popkulturu
Legendární online hra World of Warcraft slaví tento týden 20 let od spuštění. Moderátoři Questu si o jejím úspěchu povídají s Radkem Friedrichem, bývalým herním novinářem.
-
Návrat ztraceného archeologa. Nová hra s Indianou Jonesem má víc grácie než poslední dva filmy
Šárka, Jarda a Lukáš tentokrát oblékli kožené bundy, nasadili klobouky a vydali se po stopách nejslavnějšího archeologa světa.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.