World of Warcraft slaví 20 let. Jak legendární MMORPG změnilo jednu generaci i popkulturu
Online hra World of Warcraft, která oslovila desítky milionů hráčů a hráček po celém světě, slaví tento týden 20 let od spuštění. Co stojí za jejím fenomenálním úspěchem a proč její vliv dalece přesahuje hranice herního světa? O tom si moderátoři Questu povídají s Radkem Friedrichem, bývalým herním novinářem, který se do „WoW“ dostal ještě před oficiálním startem a posléze do něj vkládal prakticky veškerý volný čas.
World of Warcraft od studia Blizzard Entertainment ale nezměnilo jen svět hráčů, kteří rázem měli ještě jednu práci na plný úvazek a navykli si platit měsíční předplatné, zvládlo totiž proniknout i do globální popkultury. Název dlouhou dobu nejpopulárnějšího MMORPG tak pravděpodobně znají i lidé, kteří ho nikdy nehráli a obecně k herní kultuře nemají úplně blízko – vysloužilo si vlastní epizodu v seriálech South Park či Teorie velkého třesku a zároveň pomohlo položit základy dnešním internetovým memům.
Jarda, Šárka a Lukáš se u příležitosti výročí rozhodli vyzpovídat někdejšího redaktora časopisu Level Radka Friedricha, který ve World of Warcraft v průběhu dvou dekád strávil tisíce hodin, a to i v uzavřené betě ještě před oficiálním startem. Ani on ale prý tehdy netušil, jaký se ze hry nakonec stane fenomén.
WoW totiž samozřejmě nebylo zdaleka první onlinovkou – tou nejúspěšnější se stalo nejen díky tehdy líbivé grafice, ale i díky pravidelným dodávkám nového obsahu v podobě datadisků a poměrně rozvinutým sociálním prvkům několik let před rozšířením sociálních sítí. Nejen Radkovi tak přineslo několik přátelství na celý život a výjimečné nejsou ani případy, kdy z onlinovky vzešla i manželství.
A ačkoliv má World of Warcraft léta své největší slávy už nejspíš nadobro za sebou, i po 20 letech stále běží – v srpnu se dočkalo rozšíření The War Within. Paralelně s ním navíc běží i servery retro verze Classic, které poslouží jako časová kapsle toho, jak nejslavnější MMORPG vypadalo před cca patnácti lety.
Na jaký úspěch ve World of Warcraft je Radek Friedrich nejvíc pyšný? Na jaké dnes nemyslitelné zádrhele při svých začátcích v něm narazil? Poslechněte si Quest věnovaný 20. výročí World of Warcraft.
Související
-
Shattered Space pro Starfield z něj pořád nedělá dobré sci-fi RPG. Dobývání vesmíru umí jiné hry líp
Loňské sci-fi RPG Starfield obdrželo příběhové rozšíření Shattered Space, které slibuje hororovější zážitek na planetě obývané civilizací, která se straní všech ostatních.
-
Říjen, měsíc hororu. Silent Hill 2 zhmotňuje staré noční můry, Until Dawn pořád čeká na úsvit
Neexistuje moc vhodnějších měsíců, kdy přispět do hororového žánru, než je říjen. S blížícím se Halloweenem vyšly dvě předělávky herních hororů, Silent Hill 2 a Until Dawn.
-
Když je dáma v nesnázích hrdinkou. Zelda: Echoes of Wisdom dává poprvé prostor titulní princezně
Sérii akčních adventur The Legend of Zelda táhne už na čtyřicet let, jejím protagonistou byl ale vždy princeznin ochránce Link. Nový díl zavedené pořádky obrací naruby.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.