Aniž by o to rodiče stáli, zakouší strasti učitelů. Dětem ale většinou pomáhají víc, než by měli

16. duben 2020

Už déle než čtyři týdny vzdělávají děti doma jejich rodiče, za větší či menší asistence a podpory škol. Do nedobrovolného pedagogického úvazku vstoupili všichni – rodiče prvňáčků i deváťáků, gymnazistů i těch, kteří navštěvují odborné a praktické školy. „Teď se jasně ukazuje, že čím je ročník vyšší, tím je učivo odtažitější od života,“ říká programový ředitel Informačního centra o vzdělávání EDUin Miroslav Hřebecký.

Za první měsíc domácí výuky, kdy rodiče ze dne na den převzali kompetence učitelů, ušli oni i školy podle Hřebeckého velký kus cesty. Školy například prý už děti tolik nezavalují učivem. Stále ale platí, že systém komunikace, kterou si škola zvolí, je velmi různý. Rodičům se navíc často stává, že probírané látce úplně nerozumí nebo ji těžko vysvětlují. „Vyučování se studuje na vysoké škole. Rodič není povinen rozumět látce. Učitelé by měli zcela samozřejmě pomáhat face to face – jak dětem, tak jejich rodičům,“ vysvětluje Hřebecký. Pedagogové by podle něho měli být v kontaktu s žáky a zajímat se o to, jak se jim pracuje a co je trápí. „Rozdat dětem jen úkoly nebo stránky k nastudování, to je ta nejnižší laťka, kterou může škola mít,“ dodává programový ředitel Informačního centra o vzdělávání EDUin.

Čtěte také

Rodiče by podle Hřebeckého neměli zapomínat na to, že potit se nad výukou má dítě, a ne rodič. „Většina rodičů jde nevědomky proti zájmu dítěte a snaží se pomáhat co nejvíc. To ale není žádoucí. Dítě si má na maximum přijít samo, ideální je dopředu neříkat, jak to má dopadnout,“ přibližuje Hřebecký a dodává, že zadání úkolu od školy má být určeno dětem, ne rodičům. Tak, aby dítě mohlo odstartovat samo.

Starším školákům by rodiče měli takzvaně rámovat den. „U vyšších tříd základní školy a u středoškoláků se často stane, že se jim postupně přehodí den a noc, kdy celé dopoledne prospí a nad učením sedí dlouho do noci, což není žádoucí,“ vysvětluje Hřebecký. Doporučuje třeba dodržovat pravidelný režim pomocí jídel, která společně probíhají v přesně stanovených časech.

Co když máme doma malých školáků víc? Jak neztrácet při vysvětlování nervy? Dozvíte se v Houpačkách.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.