Audioriver, Off a Nowa Muzyka letos završí skvělou první dekádu na festivalové mapě Polska

11. květen 2015

Co mají společného polské festivaly Audioriver, Off a Nowa Muzyka? Zdánlivě nic – každý z nich od začátku vsadil na jinou taktiku, cílí na víceméně odlišné publikum, jejich žánrový profil se prakticky neprotíná a u celkové dramaturgie byste hledali styčné body také jen stěží. Všechny tři ovšem letos slaví deset let existence a za uplynulou dekádu se dokázaly přeměnit z festivalů víceméně lokálního charakteru v hlavní události letní festivalové sezony.

A to nejen pro polské fanoušky, ale prakticky pro celou Evropu – není totiž žádnou výjimkou, že se na ně v posledních letech pravidelně vypravují hudební nadšenci i ze zemí, jako je Velká Británie, Německo nebo Španělsko, kde o kvalitní festivaly rozhodně není nouze.

Nápaditost ze začátků Audioriveru už je nejspíš nenávratně pryč

Audioriver nabídl na prvním ročníku vstup zdarma a odměnou mu bylo přes dvacet tisíc návštěvníků, kteří si užili vystoupení M.I.A., Cobblestone Jazz nebo Joriho Hulkkonena. Druhý ročník se návštěvnost zdvojnásobila a o letním tanečním zázraku na břehu Visly ve stotisícovém Plocku nedaleko Varšavy už psal i renomovaný server o elektronické hudbě Resident Advisor. Během dalších čtyř let se festival ustálil na dvou dnech a třech pódiích; vstup už byl sice zpoplatněný, ale cenu lístků se organizátorům dařilo držet na až směšně nízké úrovni. Hlavní stage přitom nabízela především živě vystupující hvězdy, jako Moderat, Laurent Garnier, Trentemøller nebo Vitalic, a další dvě se žánrově vyprofilovaly na zlámanou (drum’n’bass, breakbeat, dubstep) a rovnou (house, techno).

A právě ta rovná se postupně stala jedním z hlavních důvodů, proč i britským fanouškům taneční elektroniky stálo za to se každý rok trmácet až doprostřed Polska. Celonoční párty s exkluzivními jmény v programu (Oni Ayhun z The Knife, The Modern Deep Left Quartet, Plastikman), vyhřátým pískem pod bosýma nohama a především neskutečnou atmosférou, kdy nebylo výjimkou, že poslední DJ končil za neutuchajícího potlesku často o hodinu nebo dvě později (což v praxi znamenalo devátou hodinu ranní), suma sumárum doslova za pár zlotých by totiž bylo hříchem nezažít na vlastní kůži.

02116614.jpeg

Ve druhé pětiletce už se sice organizátoři začali víc orientovat na popovější jména, ale zároveň přidali i čtvrtou, experimentální stage, která se stala útočištěm pro alternativněji orientované návštěvníky, když nabídla jména jako Plaid, Deadbeat, Byetone nebo Lakker. A blížící se desátý ročník, který proběhne mezi 24. a 26. červencem? Underworld, Róisín Murphy, Karenn, High Contrast, Roni Size Reprazent nebo Simian Mobile Disco jsou důkazem, že nápaditost a originalita ze začátků Audioriveru už jsou nejspíš nenávratně pryč, ale na druhou stranu ruku na srdce – co bychom za line-up letošního Audioriveru na české festivalové scéně dali...

Nowa Muzika: Best Small Festival in Europe?

V porovnání s Audioriverem začínaly jak Off, tak Nowa Muzyka o poznání komorněji a skromněji. Off co do velikosti vystupujících a Nowa Muzyka zase co do velikosti areálu – první tři ročníky se totiž návštěvníci museli spokojit pouze s jedním pódiem, ale vzhledem k line-upu to asi vadilo jen málokomu. DJ Krush, Swayzak, Amon Tobin, Bonobo, Prefuse 73, Jamie Lidell nebo Clark udali do dalších let jasný směr, kterým se – nejdříve na starém fotbalovém hřišti u lesíka kousek za Cieszynem – bude posléze katowický chráněnec ubírat: Warp, Ninja Tune a chytrá klubová elektronika s přesahem do instrumentálních sfér.

00987956.jpeg

S přestěhováním do areálu hornického muzea v Katowicích se Nowa Muzyka v roce 2009 rozrostla do dvou pódií a tří dnů a zasypala návštěvníky ještě nabitějším programem, ve kterém se střídalo jedno skvělé jméno za druhým. Fever Ray, The Bug, Flying Lotus, Roots Manuva nebo Hudson Mohawke potvrdili vytyčený směr prvních tří ročníků festivalu a zároveň vytříbený vkus jeho organizátorů. I roky 2010 a 2011 byly ve znamení růstu – věhlas víceméně „rodinného“ festivalu (počet návštěvníků se pohyboval kolem osmi tisíc) se světovým line-upem na sebe nenechal čekat, a ze dvou pódií se tak stala tři a postupně přibyly i zahajovací a závěrečné speciální koncerty ve čtvrtek a v neděli.

Po následném dvouletém nuceném azylu v přírodním areálu v té době už kapacitně většího Off Festivalu byl loňský návrat do zrekonstruovaného prostoru hornického muzea v centru Katowic pomyslným návratem ke kořenům i co do vystupujících – znovu se na Nowe Muzyce představili Jaga Jazzist, The Field nebo Clark. I na letošní jubilejní ročník se vrátí pár starých dobrých holubů (Autechre, Jamie Woon, Apparat, Robag Wruhme), vedle nich ale o předposledním srpnovém víkendu samozřejmě nebudou chybět ani festivalové premiéry. Za všechny stačí zmínit čtveřici: Tyler The Creator, Dopplereffekt, Ghostpoet a Jeff Mills se symfonickým orchestrem a je nabíledni, že Nowa Muzyka bude i v roce 2015 opět silným kandidátem pro zisk dalšího, celkově už čtvrtého vítězství v kategorii „Best Small European Festival in Europe“ v evropských festivalových cenách.

00987912.jpeg

Off Festival je výzvou žánrovým všežravcům

Nejpomalejší rozjezd co do věhlasnosti vystupujících měl v porovnání s Audioriverem a Nowou Muzykou bezpochyby Off Festival, který se v počátcích orientoval především na domácí scénu (což mu ostatně i přes vynikající zahraniční booking vydrželo dodnes). Víc zajímavých jmen, kvůli kterým stálo za to vážit cestu tenkrát ještě do Myslowic, nabídl až třetí ročník, na kterém už vystoupili například Mogwai, Caribou, Of Montreal nebo Iron & Wine. Žánrově bez diskuse nejméně úzkoprsý festival ze zmíněné trojice ale svou počáteční ztrátu bohatě dohnal ve druhé pětiletce, jejíž sílu ostatně hodně výrazně naznačil už pátý ročník. Ten byl také ve znamení přesunu z myslowického areálu do katowického lesoparku, který se pro Off ukázal být ideální festivalovou lokací.

Širokospektrální line-up čítající Black Heart Procession, A Place To Bury Strangers, Fennesze, Dinosaur Jr., Mouse On Mars, Digital Mystikz, Williama Basinskiho, Tune-Yards, Philipa Jecka, Matmos nebo Darkstar potvrdil, že organizátoři to se stylovou nevyhraněností myslí vážně, a co bylo ještě důležitější, že návštěvníci Off Festivalu s tím nemají vůbec žádný problém. Jak jinak si vysvětlit program následujícího ročníku, během kterého si ti samí lidé nejdřív zahrozili na švédských metalových legendách Meshuggah, o pár hodin později nechali taneční duši na legendární syrské technoparty Omara Souleymana, při které se stan s dřevěnou podlahou změnil v jeden velký skákající masiv zpocených lidských těl, aby následně zakončili první festivalový den rozplýváním se blahem nad ultrapomalými baladami Low.

02941596.jpeg

Tento týden se budeme průběžně věnovat nadcházející sezoně hudebních festivalů. Představíme vám ty nejdůležitější a nejzajímavější akce u nás i v blízkém zahraničí.

Nikoho už pak nemohlo překvapit, když se v roce 2012 na Offu vystřídali na čtyřech pódiích Andy Stott, Henry Rollins, Shabazz Palaces, Converge, Forest Swords, Nils Frahm, Swans nebo Ty Segall. A stejně tak už dramaturgie Off Festivalu znalé tím pádem nemůže překvapit ani letošní nabušená soupiska, která je opět výzvou žánrovým všežravcům. Patti Smith, Dean Blunt, Ride, Young Fathers, Future Brown, Doldrums, Residents, Run The Jewels nebo Sunn O))) jsou jasným důkazem, že 7. až 9. srpna v Dolině Trzech Stawów zakončí Off svou první dekádu na festivalové mapě Evropy ve velkém stylu.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.