Beyoncé angažovaná a hitová bojuje proti policejní brutalitě: Přestaňte nás střílet

10. únor 2016

Hlavní hvězdou letošního Super Bowlu měli být Coldplay se svým bezstarostným a přeslazeným popem, který jako by ležel někde v bezčasí, daleko od problémů současného světa. Hned několik okamžiků po skončení jejich části vystoupení bylo ale všem včetně frontmana Chrise Martina jasné, komu patří show o poločase, pro Ameriku jedna z nejsledovanějších událostí roku. Ovládla ji Beyoncé s nejradikálnějším singlem za svou dvacetiletou kariéru a zástupem tanečnic oblečených po vzoru revolučního hnutí Černých panterů. Šlo o manifest černé hrdosti, jaký televize v hlavním čase ještě nezažila.

Můžeme Beyoncé podezřívat z vypočítavosti, že s trackem Formation, silně ovlivněným módním trapem, osedlala trendovou vlnu angažovanosti. Spustil ji rapový kazatel Kendrick Lamar s oceňovanou deskou To Pimp a Butterfly, za kterou posbíral neuvěřitelných 11 nominací na Grammy. Vystoupil proti policejní brutalitě, ale přese všechno v ulicích stále Afroameričané umírají – přesvědčit se o tom můžete na stránkách serveru Counted při britském Guardianu dokumentujícího oběti násilí policistů. Stoupající čísla volají po dalších a dalších činech, proto hlas takové hvězdy jako Beyoncé, která se jasně postavila za iniciativu Black Lives Matter, potřebujeme.

Přestože tanečnice převlečené za příslušnice Černých panterů a vedené Beyoncé vyvolávají řadu dalších pochybností, jako třeba že se kdysi obávaná skupina vrací v podobě neškodného divadla pro masové publikum, upozornily na důležitou věc – to když se vyfotily s nápisem „spravedlnost pro Maria Woodse“. Šestadvacetiletého mladíka černé pleti loni v prosinci obklíčila skupinka policistů, protože byl údajně ozbrojený nožem. Poté co nereagoval na výzvy odhodit zbraň a chtěl v poklidu odkráčet, ho strážníci bez delšího rozmyšlení zastřelili. Právník zastupující Woodsovu rodinu se nedávno odvolal k federálním úřadům, aby případ přezkoumaly. Nikdo ze zasahujících policistů zatím nebyl obviněný.

 


Je to padesát let od chvíle, kdy se jenom několik mil od stadionu v San Francisku hostícího letošní Super Bowl zorganizoval odpor afroamerických komunit proti zákonem chráněnému rasismu. Huey P. Newton a Bobby Seale se v Oaklandu postavili do čela Černých panterů – podle FBI největší tehdejší hrozby pro vnitřní bezpečnost Spojených států amerických. Situace dnes a v 60. letech nemusí být až tak odlišná, tehdy umírali v ulicích Afroameričané rukou bělošských policistů a umírají i v současnosti – tolerantní době poučené z chyb minulosti.

Vystoupení na Super Bowlu mělo mimo jiné lákat na blockbusterový videoklip k tracku Formation, kde Beyoncé připomíná své kořeny, následky hurikánu Katrina, upozorňuje na nerovné podmínky na trhu nebo policejní brutalitu. Všechno tohle ale nezastíní fakt, že jde o jeden z nejlepších tracků, který nahrála. Nasává aktuální vlivy, jako je trap, ostatně Formation produkovala jedna polovina populárních Rae Sremmurd, na hitovost zase dohlížel veterán Mike WiLL Made-It a za tím vším se skrývá Beyoncé, jakou ji známe. Nedá se říct, že ona angažovanost by byla něčím, co jsme od zpěvačky ještě neslyšeli – už od dob Destiny’s Child promlouvala k afroamerickým ženám a dodávala jim odvahu.

 


Když se loni Beyoncé při vystoupení postavila před obří neonový nápis „feministka“, vyčítali jí to. Buď proto, že údajně příliš těží ze svého vzhledu, nebo že nerozumí významu myšlenkového proudu, ke kterému se hlásí. I teď čelí kritice – její přehlídka černé hrdosti v tracku Formation je právem obviňovaná z toho, že až moc nasákla neoliberální rétorikou, která klade důraz na úspěch a bohatství. Ať tak, či tak, nutno poznamenat, že právě toto v černé hudbě hraje důležitou roli – tudy vede vytoužený únik ze společenského ghetta.

Hned po skončení letošního Super Bowlu se podle statistik Googlu nejvíce vyhledávalo ve spojení s Beyoncé, jak je vysoká, kolik má dětí, kolik jí je let, jestli je těhotná nebo vdaná. Na tom se ukazuje, jak jednoduše funguje komunikace v masové kultuře. Dlouhé analýzy nejsou zábavné, není na ně čas. Proto bude stačit, když si publikum odnese to nejjednodušší z toho, co chtěla Beyoncé v tracku Formation silným hlasem říct. Ukáže se to napsané sprejem na zdi poté, co malý kluk tančí před zástupem těžkooděnců: „Přestaňte nás střílet.“

 
The Formation World Tour

Tickets On Sale Starting Monday, Feb. 15 at LiveNation.com Beyhive Fan Club Member Pre-Sales Starts on Feb. 9 American Express Card Members Pre-Sale Starts Feb. 9

Posted by Beyoncé on Sunday, February 7, 2016
autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.