Bourání s Annette Gigon: Nechceme stavět stále jen šedivé domy z betonu a kovu

Sportovní centrum v Davosu postavené podle návrhu ateliéru Gigon/Guyer
Sportovní centrum v Davosu postavené podle návrhu ateliéru Gigon/Guyer

„Když stavíme muzeum, chceme, aby prostor bral ohled na umění v něm. Stavba nemá jen odrážet kreativitu architekta,“ říká Švýcarka Annette Gigon o minimalistickém interiéru muzea v Davosu. Poslechněte si rozhovor se známou architektkou o spolupráci s výtvarníky, o domech odrážejících oblohu a o architektonickém viru, který ji přivedl k řemeslu.

Annette Gigon původně chtěla studovat germanistiku. „Chytila jsem pak ale architektonický virus a rozhodla se jít studovat architekturu.“ Navštěvovala známou architektonickou školu ETH v Curychu, po škole pracovala mimo jiné pro světoznámou architektonickou dvojici Herzog a De Meuron. V osmdesátých letech si Gigon spolu s architektem Mikem Guyerem otevřela vlastní ateliér Gigon/Guyer.

Rozhovor Adama Gebriana s architektkou Annette Gigon jsme v pořadu Bourání vysílali 7. 11. 2016.

Na počátku existence svého ateliéru vyhráli soutěž na Kirchnerovo muzeum v Davosu. Čtyři výstavní prostory muzea jsou vytvořeny v minimalistickém stylu – bílé stěny, dřevěná podlaha a mléčně prosklený strop. Muzeum bylo první velkou zakázkou pro ateliér Gigon/Guyer. Po této zakázce přišlo ateliéru více nabídek na umělecké prostory a budovy, při jejichž navrhování se architekti často inspirovali zkušeností z práce na davoském muzeu. „Byl to pro nás velmi důležitý projekt. Snažili jsme se, aby samotná budova a místnosti braly ohled na díla, která v nich budou vystavena,“ vysvětluje Annette Gigon, jak při tvorbě postupovali.

Další významnou budovou ateliéru Gigon/Guyer je 126metrová Prime Tower v Curychu. K vysokým budovám v centru města má veřejnost často spíše negativní postoj, podle Annette Gigon se ale Prime Tower ve Švýcarsku setkala s pozitivními reakcemi. „Vznikla sice iniciativa, která chtěla v Curychu zakázat výstavbu budov vyšších než 40 metrů, ale byla většinově odmítnuta. Prime Tower naopak lidé přijali dobře. Možná proto, že to je nový prvek uprostřed města. Reaguje na světlo a na počasí a také na to, co ji obklopuje – zalesněné kopce kolem Curychu. Není to jen architektonický prvek ve městě, ale přirozená hmota, která tam zapadá. Někdy třeba zmizí v nebi nebo je zakrytá svými vlastními odrazy,“ říká Gigon. Prime Tower odráží denní světlo a jeho barva se tak mění podle množství světla nebo ročního období.

Na počátku existence svého ateliéru vyhráli soutěž na Kirchnerovo muzeum v Davosu

Řada budov, které ateliér navrhl a postavil, září pestrými barvami. Jedněmi z nich jsou například Sportovní centrum v Davosu nebo bytový a obchodní dům Smaragd v Almere. Annette Gigon a Mike Guyer si k práci často přizvou umělce, malíře a designéry, kteří domům dají osobitý umělecký ráz. „Baví mě spolupráce s umělci, baví mě jejich tvůrčí schopnost. Pracujeme s výtvarníky i na rezidenčních budovách, s omezeným rozpočtem. Nechceme stavět stále dokola jen domy z betonu a kovu,“ vysvětluje architektka.

Annette Gigon také spolu s Mikem Guyerem učí na univerzitě ETH. Střídají se po semestrech, mohou tak tedy souběžně pracovat v kanceláři. Kurzy vedou prakticky, jako kdyby se studenti účastnili architektonické soutěže. „Dáváme jim jen rady, jako bychom byli kolegové. Radíme jim, jak pracovat, na svých projektech ale pracují sami.“ Při své návštěvě Prahy se podívala také do Loosovy a Rothmayerovy vily. „Jsem opravdu ohromená kvalitou i kvantitou skvělé architektury tady v Praze. Líbí se mi budovy na Václavském náměstí a domy v těch nejreprezentativnějších ulicích města.“

Co dalšího dodává Gigon k Praze? A jak se v její práci dají rozpoznat švýcarské kořeny? Poslechněte si celý pořad.