Božská Godzilla se živí lidskými pohledy

16. květen 2014

Režisér Gareth Edwards vystavuje důmyslně lidstvo i diváky pozapomenuté formě teroru z hlubin.

Očekávání spjatá s novou verzí kultovního monster movie byla nezvykle pochmurnou trailerovou kampaní vyhnaná možná až nezdravě vysoko. Mezi fanoušky se kalkulovalo s filmem, který by mohl žánrovými mantinely zatřást podobně jako Cloverfield v roce 2008. Jenže snímek hollywoodského nováčka Garetha Edwardse je mnohem spíše poučenou poctou fenoménu a projektem, který tvrdošíjně staví na letitém vytržení z gargantuovské perspektivy nezastavitelné katastrofy.

S novou Godzillou se pojilo hned několik předpokladů. Vzhledem k odvážnému a nezvykle kvalitnímu castingu se počítalo s akcentem na psychologii. Jenže právě tady Edwardsův velkofilm kráčí spíše prošlapanou cestou amerických konvencí. Ústředním lidským tématem filmu je vztah otce a syna, otce a rodiny a samozřejmě člověka a přírody. Postavy jsou scénářem letmo načrtnuté a operují s konvenčním rejstříkem vlastností. A ačkoli první polovina sází na budování osobního příběhu, nelze se vzhledem k minimálnímu dramatickému oblouku zbavit dojmu, že lidští aktéři slouží jen jako prostředek zvyšování napětí, které se týká jejich nelidských protivníků.

03122832.jpeg

Očekávané exhibice perníkového táty Bryana Cranstona či ikony oduševnělého francouzského herectví Juliette Binoche tak končí u nerozvinutých etud, které film rychle zazipuje do pytlů na mrtvoly, aby mohl pokračovat vstříc neodvratnému střetu monster. Většina figur jednoduše působí velmi ploše a v příběhu pouze plní funkci prostředníka, skrze nějž divák proniká do příběhu skryté pravdy o jedné nepříjemné výhybce evoluce. Možná tu svou stopu zanechaly už celkem obvyklé rošády na postu scenáristy, které projekt posílaly mnoha různými a často dost nesourodými směry.

Frustrující může pro dnešní publikum být i role civilizace. Film nenabízí klasicky aktivního hrdinu, který odvážně čelí katastrofě. Důstojník a otec Ford Brody (Aaron Taylor-Johnson) sice proplouvá sledem nebezpečných situací, ale čím dál tím více se dostává do role svědka obřích rozmarů matky přírody, jejíž řádění se štěstím přežívá. A ani armádní velení jako centrum autority nesplňuje roli vizionářského zachránce. Jeho plány jsou bez přehánění nebetyčně pitomé a zkratovité a slouží jen k tomu, aby se lidstvo ocitlo blíže katastrofě, které není schopné čelit. Právě toto je bod, kde se tradice „pasivního lidského elementu“ v žánru kaiju-eiga a hollywoodských katastrofických filmů s aktivní rolí rodiny/autorit poněkud sváří.

Dostáváme se k samotnému důvodu, proč celá Godzilla vznikla a proč funguje lépe než většina katastrofických a monstr filmů posledních desetiletí. Nesvéprávné, bezmocné a zděšené lidstvo čelí majestátu přírody, která drtí jakoukoli moc lidí (v tomto případě samozřejmě atomovou energii). Civilizace je tu tím, kdo se bezmocně dívá a skrze svou mravenčí perspektivu svědčí o gigantické bitvě pravěkých monster. Nezávisí na svých schopnostech, ale na vnějších okolnostech. Pokud by snad někdo v tomto poselství tápal, stačí naslouchat prorocké kreaci Kena Watanabeho: „Arogancí člověka je přesvědčení, že má přírodu pod kontrolou. A ne naopak.“

Režisér Gareth Edwards je spielbergovsky přesný v načasování, volení perspektiv i aranžování strhujících kompozic, v nichž se vyjevuje ničivá síla ztraceného světa. Dojem vytržení nevyvolává jen závratně epický vizuál a drásavý bombast soundtracku Alexandra Desplata, ale především způsob, jakým se postupně divák blíží velikosti a nevšímavému majestátu Godzilly, boha v těle plaza, pro nějž je lidská dimenze něčím zcela nicotným.

Pokud tedy v souladu s žánrovým kánonem rezignujeme na požadavky přísné logické soudržnosti a hluboké psychologie a přijmeme lidský element jako postradatelného statistu v boji monstrózních živlů, otevírá Godzilla nevšední a hluboký prožitek z nepochopitelné a nezastavitelné katastrofy, netečné k našim všedním strastem a ušlechtilým hodnotám. Jako taková vrací do hry něco starosvětského, co se zrcadlí i v pomalém tempu vyprávění a důrazu na důmyslnou perspektivu, nikoli dynamiku.

03122833.jpeg

Edwardsův film není jen střetem přírodních sil, ale i zajímavým (byť ne úplně přesvědčivým) střetem kultur. Nakonec je Godzilla výzvou pro současné blockbusterové publikum navyklé na výkonné a výbojné lidské hrdiny. Lidstvo v ní existuje jen proto, aby v němém úžasu hledělo. A monstrum proto, aby jeho pozornost ignorovalo. Jako správný pravěký bůh.

Po dlouhé době prostě na plátně drtí mrakodrapy gigant, který má náležitou váhu.

Hodnocení: 75 %
Godzilla. Gareth Edwards, USA, 2014, 123 minut

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.