Čelisti: Nesnesitelné dítě jako Narušitel systému, Parazit a česká obliba špičkové šmíry

Z filmu Parazit, režie Bong Joon-ho
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z filmu Parazit, režie Bong Joon-ho

Aleš, Vítek a Kamil se v Čelistech podívali na film Narušitel systému anebo Joker. Oplakali ztrátu zlatého hlasu z Prahy, zavzpomínali na své dětství a otevírání záhrobí dětské mysli. Hvězdy padají vzhůru a Čelisti padají před filmem Parazit, černou komedií a sociální sondou do korejské společnosti. Dojde i na sociální sondu Aleše Stuchlého do preferencí české společnosti.

Aleš, Vítek a Kamil zahájili Čelisti nekrologem mistra Gotta. „Mě trochu mrzí, že Aleš nezařadil do playlistu píseň C’est la vie. Vždycky to ve mně v dětství probouzelo nostalgii konečnosti. Karel mi otevřel záhrobí,“ vzpomíná Vítek. Kamil se zase podíval na filmy Hvězda stoupá vzhůru a Romance za korunu. „Je to jeden z nejbizarnějších filmů v dějinách české kinematografie. Hvězda padá vzhůru je ještě šílenější věc, modernizovaný Strakonický dudák s Karlem, který neumí hrát,“ lituje Kamil. Od Karla Gotta to do Německa není daleko, proto se kluci rozhodli přejít k recenzi současné německé senzace Narušitel systému. Jde o příběh devítileté holčičky s problémovým chováním. „Jde o debut režisérky Nory Fingscheidt. Udělala s tímto snímkem díru do světa. Pro mě je to takový lepší televizní film,“ říká Aleš. „Je to test snesitelnosti. Hlavní hrdinka je skutečně nesnesitelná, zároveň s ní určitým způsobem soucítíte,“ vysvětluje Kamil. Film je podle Aleše vstřícný svou formou, režisérka se ale prý nejlépe nepopasovala s koncem.

Od nesnesitelných dětí se moderátoři Čelistí přesunuli k filmu Parazit. Jde o jediný korejský snímek, který vyhrál Zlatou palmu. Film je možné označit za satiru, černou komedii, horor i sociální komedii. „Je to skvělý scénář. Divák nemá šanci odhadnout, co přijde dál. Informace jsou dávkované správně, nelze se v tom ztratit. Podle mě je to špičková věc,“ chválí si film Kamil Fila. V něčem je podle něj film nejkoncentrovanější sondou do společnosti Jižní Koreje. „Ta země má nejlepší zdravotnictví na světě, největší tlak na vzdělání. Vzniká tam vrstva příliš vzdělaných lidí, kteří nemůžou najít práci. Je to obrovský portrét, který se odehrává v jednom patrovém domě,“ vysvětluje Kamil.

Aleš pak představil svou sociální sondu do společnosti Česka. „U nás se nejvíc cení špičkově, profesionálně provedená šmíra,“ vyplývá z Alešovy analýzy. Z jeho pohledu je to zároveň definice filmu Joker Todda Phillipse. „Už je to 31. nejlepší film na ČSFD,“ podotýká Kamil. On sám na film údajně nemá žádný názor. „Já si myslím, že se s tím teď identifikuje spousta lidí, kteří se cítí podobně zneuznaní jako hrdina filmu. Je to podle mě nebezpečné, jde o romantizaci duševních poruch. Máte pak pocit, že vlastně máte právo rozpoutat chaos. Je to nejlepší film, který jsem kdy viděl a nelíbil se mi. Je důsledně natočený – ničím nechce být komiksem. Výkon Joaquina Phoenixe je perfektní,“ říká Kamil. Aleš ale říká, že je to celé hra na jednu strunu. Film je něčím zoufale únavný, chybí mu dynamika. „Je to přepálené, tlačí to, ale jde vidět, že vlastně nemá co říct. Phillips je jako dramatizátor středně neschopný,“ tvrdí Aleš.

Proč se Kamilovi film vlastně nelíbil? A kterou písničku Karla Gotta má nejraději? Pusťte si Čelisti!