Češi pijí alkohol hodně, v únoru je to jinak. Pomáhá „sucháč“ trvale změnit špatné návyky?

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy alkohol – opilost

Češi pijí hodně. Podle různých průzkumů jsou mezi pětkou největších pijáků na světě. Na hranici rizikového pití se pohybuje asi desetina z nich. Do kampaně Suchej únor, která nabádá k měsíční abstinenci od alkoholu, se v letošním roce aktivně zapojilo 9 procent dospělé populace, což je přibližně 650 tisíc lidí.

Lidé drží Suchej únor zejména z osobních důvodů, aby sami zjistili, jak na tom s alkoholem jsou. „Spousta lidí to spojí i s tím, že se snaží věnovat lepší stravě, nějakému sportu, koníčkům. Berou to jako refresh organismu a životního fungování,“ vysvětluje manažer kampaně Petr Freimann. Kromě této osobní roviny je však podle něj důležitá i rovina osvětová – tím, že se někdo k měsíční abstinenci od alkoholu veřejně přihlásí, informuje i své okolí, že je to téma k zamyšlení. „Bereme-li v potaz, že je v Česku milion lidí na hraně rizikového pití, tak každý, kdo se do kampaně zapojí nebo ji nějak podpoří, vlastně pomáhá někomu dalšímu si vztah s alkoholem uvědomit,“ říká Freimann.

Petr Freimann

Kampaň nabízí kromě informací a podpory také možnost sdílet svůj příběh s ostatními. Právě na těchto příbězích je pak možné uvidět konkrétní benefity, které lidé prostřednictvím zkušenosti s abstinencí získávají. „Někdo si třeba během doby, kdy nepije, uvědomí, proč vlastně pil. Přes padesát procent lidí dlouhodobě zvolňuje s alkoholem,“ rekapituluje dopady „sucháče“ Freimann.

Jak se s věkem mění naše motivace pít? Kolik lidí, kteří si zkusili Suchej únor, pokračuje v abstinenci i v dalším období? A byl únor pro kampaň vybrán záměrně jako nejkratší měsíc roku? Poslechněte si ohlédnutí za letošním Suchým únorem s Petrem Freimannem.