Crossings: Umění není oddělitelné od společnosti

17. duben 2013

Pořad Crossings - křižovatky o migraci – se na další ze svých rozhlasových cest zaměřil na umění a umělce. Jak je těžké uplatnit se jako umělec v nové zemi, je právě umění ideálním komunikačním prostředkem, a ulehčuje tak umělcům-migrantům jejich integraci?

Neopouštějí umělce v novém kulturním prostředí jejich múzy a inspirace? I na tyto otázky jsme hledali odpověď s Marwanem Alsolaimanem, který do České republiky přišel v 80. letech ze Sýrie a je frontmanem kapely Ziriab. Svůj zajímavý příběh do studia přinesl ukrajinský malíř Vlado Vovkanic a o své zkušenosti ze zahraničí se s námi podělila i Lenka Morávková z kapely My Name Is Ann. Moderace se společně se Zrzkou Rejchovou ujala Alina Khairulina z Fóra migrantů. Na úvod se svých hostů zeptaly, kde začala jejich umělecká pouť.

Arabská kapela hrající na tradiční nástroje lidovou arabskou hudbou se v počátcích potýkala s jednou velkou neznámou – jak bude na kulturně zcela odlišnou hudbu reagovat české publikum. Češi na koncertech kapely Ziriab ze začátku jen seděli, styděli se a nevěděli, co dělat. Španělé zase byli v šoku z toho, že zpěvačka a hudebnice Lenka Morávková pořád pracuje, místo aby si užívala každodenních večírků v ulicích Barcelony. I takové byly kulturní a umělecké šoky po příchodu do nové země.

02009044.jpeg

Umění je ideálním prostředkem k integraci. Vyzkoušeli si to syrský multiinstrumentalista Marwan, frontwoman české kapely My Name Is Ann Lenka i baptistický kněz a malíř Vlado, původem z Ukrajiny. Prosadit se v nové zemi v daném uměleckém oboru ale může být o něco těžší. Zatímco ve Španělsku jsou podmínky pro hudebníky výrazně příznivější než v Česku, dostat se u nás mezi ty nejlepší výtvarné umělce a do prestižních galerií je pro cizince hodně komplikované.

autor: Susana
Spustit audio