Designér Rony Plesl: Sběratelé si kupují kus duše umělce

29. květen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Rony Plesl

„Design je o emocích, o tom, co lidi milují a co je dostává. Profesora, u kterého jsem za totality studoval estetiku na UMPRUM, fascinovaly nádražácké karlštejny, takové ty pečlivě okopávané zahrádky s miniaturami hradů, které dřív bývaly na nádražích,“ říká Rony Plesl. Poslechněte si rozhovor o kouzlu kýče, o designu a maskulinitě českých pivních půllitrů a o tom, jak se prodává milionový skleněný les, který neexistuje.

„Když jsem byl malej, vypadal jsem jako holka. Měl jsem dlouhé vlasy a lidi mi říkali Barčo. Od té doby slavím svátek vždycky na Barboru,“ směje se Rony Plesl. Rodiče mu v 60. letech vybrali neobvyklé jméno, které nebylo v kalendáři. On sám ale při pojmenovávání lidí i věcí vsází na klasiku. Poslechněte si, proč se řada jeho prací jmenuje podle známých filmů a seriálů, jako Big Bang, Firewalk With Me nebo Pink Panther.

K největším novým projektům Ronyho Plesla patří spolupráce se sklářským inovátorem Jiřím Šínem. Šín vynalezl unikátní technologii, díky které je možné odlívat velké 3D objekty. Jako první vznikl tunu vážící skleněný les, instalace s názvem Sacred Geometry, který byl vloni k vidění ve Victoria and Albert Museu v Londýně. Ještě než skleněná svatá geometrie reálně vznikla, jen jako myšlenku ji koupila americká sběratelka umění. „Sběratelé si kupují vaši myšlenku, kus vaší duše. U Sacred Geometry šlo o úplně první použití nové technologie, o nový nápad,“ vysvětluje.

 

Poslechněte si, jak se prodává milionový les, který neexistuje, jak se z půllitrů dělá unikátní design a jaké bylo setkání s herečkou Juliette Binoche, kterou nadchlo české sklo.

Rony Plesl (* 1965) je sochař, designér a vedoucí Ateliéru skla na UMPRUM. Nejspíš jste někdy pili ze sklenice, kterou navrhoval, a určitě víte, jak vypadá jeho design sošky Českého lva. Pravděpodobně jste také slyšeli o tunovém skleněném lese, který vystavil v loňském roce ve Victoria and Albert Museu v Londýně, anebo o nové revoluční technologii tavení skla, na které spolupracuje s inovátorem Jiřím Šínem.

 

Spustit audio