Designéři a tvořilky na Mole7

30. červenec 2013

Rádi byste si koupili nějaké originální české oblečení, doplňky nebo šperky, ale nechcete se ke skutečným designérům prohrabávat hromadou kýče a domácího tvoření na Fler.cz? Právě pro vás měla vzniknout nová online prodejní platforma s výběrem toho profesionálního, skutečně originálního a kvalitního. Bohužel je ale už od začátku zatížená i kýčovitým, ale dobře prodejným balastem, který kazí dobrý dojem z řady kvalitních designérů.

Je otázka, kam se Molo7 dál posune. Jestli mu půjde jen o peníze a expanzi, ztratí postupně svou výlučnost a s ní i zájem kvalitních designérů, kteří se opět začnou poohlížet po něčem jiném.

Proč designéry táhne prodej na Molo7, když mohou a v drtivé většině už pár let prodávají na Fler.cz? Láká je prezentace v lepším kontextu, na webu, který dobře vypadá a na kterém nejsou utopeni v moři balastu. V tuhle chvíli ale přichází první ale. Molo7 má totiž ve svém portfoliu kromě mnoha kvalitních designérů a značek i několik labelů, které měly na Fler.cz zůstat.

Značky jako Hedush, Yaxi Taxi, Akari, Mayda nebo MonaRosa působí vedle ostatních jako omyl. Je ale zřejmé, proč jsou v katalogu zařazené. Barevné tylovky, veselé zvířátkové tisky a podobný líbivý kýč se v Česku prostě dobře prodává. A Molo7 těží z prodeje značek, které zastupuje. Proto se i za tyto labely staví a tvrdí, že jsou podle něj kvalitní a skvělé.

02935299.jpeg

Přesně tímhle způsobem postupuje Adéla Brabcová, která má výběr na starosti: „MOLO7 je inovativní internetová prodejní galerie sdružující módní designéry a designéry šperků. Naším cílem je ukázat veřejnosti, že tady jsou tvůrci, kteří jsou zajímaví, mají co nabídnout, do svých výrobků vkládají určité hodnoty,“ vysvětlila Adéla Brabcová na tiskové konferenci nadšeným novinářům s pětistovkovými dárkovými poukazy v kapsách (btw nevzali jsme si).
Jaká hodnota je uložená v zářivě barevné tylové sukni, kterou v určité fázi puberty chtějí skoro všechny holky, je zřejmé. Zatímco v PR komunikaci se pěknými obecnými slovy mluví o hodnotách a zmiňují se reprezentativní jména, v reálném provozu se tiše spoléhá na výdělek z prodeje balastu.

Můžete namítnout, že tohle je zcela legitimní přístup komerčního projektu, který si prostě potřebuje vydělat, a kvalitní a logicky i dražší design se hůře prodává. Souběžný prodej kýče je tak vlastně nutné zlo na podporu kvality. Na to ale existuje jasná odpověď v podobě několika nových kamenných obchodů, které nabízí českou návrhářskou a šperkařskou tvorbu na úrovni a o balastní berličky se neopírají: Kurator, Debut Gallery, Czech Labels & Friends, Mona, Luciela Taschen nebo brněnský Pokojík. Kamenné obchody mají přitom nesporně vyšší náklady na provoz než online shop. Když to ustojí oni, proč by to nezvládlo Molo7? Protože mu nejspíš v tuto chvíli jde víc o kvantitu než o kvalitu. Už při první oficiální prezentaci, která proběhla tento týden, se mluvilo o osmdesáti jménech/značkách, které se už na Molo7 prodávají.

02935304.jpeg

Mnoho ze zastoupených autorů přitom opravdu stojí za to a jejich ceny nejsou přemrštěné. Web Molo7 je uživatelsky příjemný a kostrbatá komunikace se zákazníky na Facebooku se nejspíš také brzy promění k lepšímu (nová správkyně bude z jednoho nejmenovaného kvalitního českého fashion & lifestyle blogu). Návrháři novou online platformu s dobrou úrovní jednoznačně vítají, a proto by bylo skvělé, kdyby se zmíněné přešlapy podařilo napravit.

Pozitiva projektu shrnuje designérka značky Sistersconspiracy Alice Klouzková: „Obecně je tu hrozně moc šikovných návrhářů, ale nemají kde prodávat. Přijde mi vtipný, že jsou tady tři fashion weeky, ale my ty věci nemáme kde prodat. Takže každý projekt, který přibližuje zákazníky k nám, je pro nás dobrý. Myslím, že i online prodej je na vzestupu, lidé si na něj zvykají. Takže proč ne.“

02935297.jpeg

Právě Sistersconspiracy patří ke kvalitním a originálním českým značkám, které se pravidelně prezentují na zmíněných fashion weecích, Designbloku a podobně. O tom se výše zmíněným značkám à la kýčovitá relax mamka může jen zdát v hodně divokých snech.

Podtitul Mola7 říká, že chtějí být přístavem pro moře stylů. Bylo by skvělé, kdyby si v tomto moři trochu přísněji vybírali. Velmi obecné vymezení cílové skupiny ale naznačuje, že by je užší výběr spíš omezoval. Pro koho je Molo7 určeno, popsala na tiskovce Adéla Brabcová: „Dělali jsme si takovou typologii zákazníka, průzkum, kdo je náš zákazník. Zjistili jsme, že je minimálně středoškolsky vzdělaný, zajímá se o hudbu, film, městský životní styl, není mu lhostejné životní prostředí. A právě takoví lidé jsou schopni docenit kvalitu, kterou designéři vkládají do svých výrobků.“

Širší zacílení v rámci mladé generace je těžké si představit. Z těchto náznaků proto tipujeme na expanzivní masové směřování projektu, které povede ke ztrátě jeho úrovně a výlučnosti. Protože bychom si ale rozhodně přáli opak a věříme, že to finančně i produkčně může Molo7 zvládnout, kritizujeme ho přímo a nahlas. Zbavte se balastu, nepotřebujete ho, kvalitních jmen máte už teď dost. Přejeme všechno dobré a věříme, že se něčeho takového můžeme na Molo7 dočkat.

Odkaz: www.molo7.cz

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.