Deska týdne: Dikolson

Dikolson

O Filipu Míškovi z bývalé Khoiby jsme už dlouhou dobu neslyšeli. Ticho prořezaly informace o jeho sólovém projektu Dikolson, který po třech letech příprav, nahrávání po světě a spolupráci s mnoha především domácími kolegy přichází s debutovou deskou The Bear Is Sleeping Now. Jde o ideové pokračování Khoiby, nebo se rukopis pozdrží u prvních sólových pokusů v tanečnějším duchu?

Nejdříve třetina Roe-Deer, pak polovina Khoiby a teď samojediný Dikolson. Postupné hudební rozpínání Filipa Míška vyvrcholilo koncem roku 2008 založením vlastního sólo projektu. Dráhu samostatného elektronického multiinstrumentalisty začal Filip pozvolna sbírkou remixů kapel jako Radiohead, Sunshine nebo Umakart. Během přípravy debutového alba vyprodukoval mimo jiné soundtrack k filmu Den draka (2010) nebo hudbu k tanečnímu a vizuálnímu představení Indefinite Kingdom (2010, Tokio). Hudební dráhu Filipa Míška mapovala Veronika Mayerová.

„Jaro je se svými rozmary stejně barevné jako deska, kterou od poloviny týdne neustále protáčím ve sluchátkách. Tři roky jsme na dlouhou dobu anoncované album The Bear Is Sleeping Now čekali a tentokrát se to věru vyplatilo. Nejsilnějšími momenty kolekce jsou skladby, které Dikolson asi nejvíce vzdaluje představě „klasického" Míškova rukopisu. Ať už je to tribálně záhrobní Mercury, shoegaze japonské snění New Animal Trail nebo You Are The Leaves. Deska nabízí velmi širokou paletu vynalézavých rytmů, z nichž ty tvořené akustickými instrumenty tvoří její většinu. Filip to dokázal a já se už těším na další muziku z jeho autorské dílny.“ Tvrdí o The Bear Is Sleeping Now hudební redaktor Pavel Zelinka. Poslechněte si celou recenzi!

02322510.jpeg

S chválou souhlasí i druhý hodnotitel, hudební publicista Tadeáš Haager:Dickolson se nesnaží být programově světový, ale ani se neštítí českých zvukových propriet. Nedrží se žádného žánru, pokud někde lze vyčíst inspiraci jiným umělcem nebo kapelou, je to vždy jen na pár taktů a veškerá přirovnávání začnou zakopávat hned o další sloku nebo přechod. Zástup zahraničních hostů taky nevyvolává pocit, že byl sestaven jen proto, aby udělal na našince dojem. Každý hlas a každý zvuk je na svém místě. Eklektické laboratorní hudební šílenství, které zní nadčasově, psychadelicky a ve všech směrech nezařaditelně. Jsem rád, že mě z hudební skepse vytrhla bez jakéhokoli nadržování zrovna česká deska.“

Zatímco deska The Bear is Sleeping Now sklízí pozitivní kritiky, Filip Míšek uvažuje o tom, jak ji převést do živé podoby. Promyšlené album plné složitých struktur, na kterém se pracuje s neobvykle rozsáhlou paletou živých dechových nástrojů, nebude snadné přenést na pódia.