DESKA TÝDNE: Haim odkrývají na třetím albu temná zákoutí duše i hudebního průmyslu

8. červenec 2020

Lepší název pro svou třetí nahrávku než Women in Music Pt. III mohlo sesterské trio Haim jen těžko vymyslet. Po třinácti letech na kytarové scéně se toho totiž pro ženy v hudebním průmyslu změnilo jen málo. A tak Este, Danielle a Alana došly k rozhodnutí, že se na novém albu přestanou držet zpátky. Výsledkem je zatím jejich nejtemnější a zároveň nejzdařilejší nahrávka.

„Hlavní mantrou Women in Music Pt. III je především to, zbavit se strachu a být nebojácný. A rozhodně se nenechat ničím tahat zpátky,“ popisují Este, Danielle a Alana, v čem se skrývá hlavní poselství jejich nejnovější nahrávky. Kalifornské trio, které se na kytarové scéně pohybuje od roku 2007, se se svým třetím albem dostává do poloh k tématům, o jakých se nám u nich dost možná ani nesnilo. „Když jsme vydávaly první album, bylo mi kolem jednadvaceti, teď jsem o sedm let starší a jasně, že cítím mnohem větší sebejistotu v tom, co dělám. Tahle nahrávka je vlastně takové zadostiučinění,“ popisuje nejmladší ze sester Alana.

Haim měly vždy pověst jakýchsi dědiček odkazu Fleetwood Mac, folkem načichlé rockové skladby umně zkombinované s vlivy R&B, které z nich dělaly něco o trochu víc zajímavého i ve zdánlivě vyčpělém žánru kytarového popu. V této vytyčené cestě pokračují i nadále. Na Women in Music Pt. III dobře napsané rockové hity střídá melancholický elektropop, slyšíme saxofon i klavírní melodie.

Skladba Man From The Magazine odkazuje k hudebnici Joni Mitchell, na bonusovém tracku Summer Girl se objevuje ikonický riff z Walk On The Wild Side. Nahrávka působí svým způsobem až nebývale klidně. Na druhé straně, pod povrchem probublává temný obsah, který se svou atmosférou i tíživým obsahem vyrovná i loňskému „dopisu na rozloučenou“ Davida Bermana aka Purple Mountains.

Haim: Women in Music Pt. III

Všechny tři sestry totiž během práce na albu procházely sérií tragických i dramatických životních zvratů. Zatímco Este bylo doporučeno změnit kvůli cukrovce, kterou trpí, životní styl a přestat jezdit na tour, Danielle, jejíž partner bojoval delší dobu s rakovinou, se mezitím rozjely těžké deprese. Právě Danielle a její hluboký smutek rezonují na nahrávce asi nejsilněji, verše jako „Cause nights turns to days, that turn to grey“ ze skladby I Know Alone najdeme v obměnách napříč celou deskou. Spirála temnoty, která Danielle vtáhla, se tak zároveň výrazně zasadila o to, že nové Haim vykročily tak trochu ze svého vlastního stínu.

Ale osobní životní překážky nejsou jediným obsahem, který lze na Women in Music Pt. III odkrýt. Haim se nebojí namířit si to do protiútoku vůči misogynům v hudebním průmyslu, ať už se jedná například o hudební publicisty (Man From The Magazine), kterými byly znevažovány od samého počátku kariéry. Pro někoho je stále ještě těžké pochopit, že si nástroje na desce nahrávaly samy a že hudbu za ně také nikdo jiný nenapsal.

Jak se proměnilo softrockové písničkářství Haim na aktuální desce? Jedná se opravdu o dobrou rockovou nahrávku? Z jakých důvodů sklízí takový úspěch? Najdeme na novince nějaké jasné hitovky? A kolik toho mají společného s Fleetwood Mac? Poslechněte si celou recenzi naší Desky týdne!

Haim – Women in Music Pt. III (2020, Columbia)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.