Deska týdne: HRTL složil desku o radosti ze samoty

16. prosinec 2015

Komodor Miami, ústřední track nové desky Dataloss brněnského producenta HRTL, něčím evokuje klukovský, nerdí sen. Šeré odpoledne v malém pokoji, kde se celé dny pokoušíte za pomoci krabic s čudlíky a kabely vytvořit něco živého, až se to nakonec opravdu povede – tak by se daly popsat pomalu se vrstvící synthy Komodor Miami. Subtilní se postupně přerodí v euforické a v doprovodném videoklipu se místo ospalého města objevuje vítězoslavně křepčící Leoš Hort, producent, kterému se na Dataloss podařilo oživit stroj.

Přednost HRTL spočívá v trpělivosti a disciplíně. Svou druhou desku dokázal postavit od základů znovu poté, co ji ztratil (podobný příběh by mohl letos vyprávět i Neon Indian s deskou Vega Intl. Night School). Od začátku své hudební dráhy navíc pracuje s asketickým konceptem, který by pro mnoho jeho kolegů znamenal konec kariéry: „Strictly hardware live midi looping,“ píše na svém soundcloudovém účtu a posléze vysvětluje, jakou radost mu přináší udělat beat s jedinou krabičkou, která mu poskytuje pouze deset jedinečných zvuků. Zatímco někteří producenti se soustředí na zaplněný parket, pro HRTL je znakem úspěchu fakt, že dokázal rozpohybovat své posluchače pomocí pečlivě vysoustružených frekvencí.

Čtěte také: Přečtěte si taky recenzi Jiřího Špičáka: „Posluchač jenom těžko pozná, kde končí improvizace a začíná pečlivě promyšlená pasáž, všechno do sebe totiž samovolně zaplouvá.“

Album Dataloss se otevírá pomalu, jako by jeho tvůrce naznačoval, že tančící davy jsou jenom bonus, a daleko raději by svou hudbu slýchával z pokojů nebo sluchátek osamělých nočních chodců. Ostřejší beaty a synthová arpeggia, na která by se dalo bezuzdně pařit v tuzemských klubech, nabídnou vlastně jen dva tracky, Seiche a Magenta Panter. Vysoké BPM ale ani tady nevypudí převládající somnambulní nádech celé desky, na jejímž obalu je spící Leoš Hort ozářený pouze tajuplným signálem starého monitoru. Po nejdynamičtějším tracku se Dataloss vrací zpět ke svým meditativním kořenům. Zaprášené, dunivé Appolo se válí v analogovém šumu, Descent je pak definitivní propad do vlastního nitra, který připomíná, že rovné beaty u HRTL nejsou jenom pokynem k tanci.

03531564.jpeg

Přes svou v podstatě pokojově noční atmosféru se u Dataloss dá předpokládat, že největší úspěch zaznamená naživo. Hortova ojedinělá performance pravděpodobně pozvedne i generické pasáže alba, do elektronické hudby se díky jeho živákům vrací moment překvapení a prvotní okouzlení z nepochopitelných krabiček a kabelů vydávajících zvuk. Právě ono okouzlení je na nejsilnějších pasážích Dataloss dobře slyšet. HRTL si do budoucna bude nejspíš muset dávat pozor, aby se používání modulární syntézy nescvrklo na pouhý reklamní artikl, zatím to ale vypadá, že hudba a radost z ní jsou pořád na prvním místě.

Hodnocení: 80 %HRTL – Dataloss (Bükko Tapes, 2015)

autor: Jonáš Zbořil
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.