Deska týdne: tUnE-yArDs

20. duben 2011

Koláž jako umělecký předmět prezentovali před širokou veřejností výtvarníci před téměř stoletím. V současné době se o něco podobného ve velké míře snaží muzikanti snad ve všech hudebních odvětvích. Merrill Garbus, jeden z nejvýraznějších talentů uplynulých pěti let, není výjimkou. Nedávno nám v rozhovoru o své kapele tUnE-yArDs osvětlila obsesi africkou hudbou. A právě africké vlivy naplno prosákly i do singlu Bizness. Přestěhovala se Merrill na nové desce whokill do Afriky natrvalo, nebo se jedná o ojedinělý výstřelek alba vycházejícího na prestižním labelu 4AD?

Projekt tUnE-yArDs, jehož jedinou členkou je v kalifornském Oaklandu usazená Merrill Garbus, existuje od roku 2006, ale širší hudební obec se o něm dozvěděla až před dvěma roky. Debut BiRd-BrAiNs vyšel nejprve jako vinyl a kazeta u portlandského labelu Marriage Records, ale poté, co se Garbus upsala britskému vydavatelství 4AD, následovala ještě limitovaná edice na CD a vlastně trochu v obráceném pořadí na podzim téhož roku konečně regulérní celosvětový debut. Garbus celou desku nahrála v hodně DIY stylu, za pomoci digitálního rekordéru (což je místy naprosto přiznaně slyšet) a editovacího softwaru, který je na internetu k použití zdarma.
Poslechněte si celý profil od Pavla Zelinky.

„I na nové desce zůstává Merrill Garbus věrná svému „udělej si sám" přístupu, charakteristickému zvuku ukulele a především svému hlasu. Ten tvoří v projektu tUnE-yArDs páteř veškerého muzicírování a zaujímá pozici svébytného hudebního nástroje. Na whokill se dočkáme rituálních skřeků, mroukavého pobrukování i rapového deklamování. Album je stejně jako jeho autorka hravé, ztřeštěné a přetékající energií, kterou si i přes veškerou snahu nemohu vyložit jinak, než jako pozitivní. Tahle extraordinérní bytost s velkou pusou a nomádským srdcem, která v zákrutech svého hlasu našla sama sebe, jinak znít asi nikdy nebude - svojí hudební Ameriku už totiž dávno objevila,“ říká v první hodnocení nadšeně publicista Jan Bárta.

02310185.jpeg

„Lo-fi sound její prvotiny je zapomenut - teď tu před námi promenuje nakadeřená kolekce deseti chytře vystavěných a náležitě vytuněných songů, v jejichž strukturách nezapadne ani jediná z Merilliných rozkošně potrhlých zvukových myšlenek. Z většiny z nich navíc lady tUnE-yArDs dokáže uplést chytlavý háček.Sympaticky bláznivý koktejl afrobeatu, funku, reggae a hip-hopu podpořeného free-jazzovými výboji, perkusivním kolotáním a typickými rify ukulele nepůsobí přeplácaně, a hlavně: Merillové jde přes všechno nově objevené produkční zázemí i tady především o to, podvracet zažitou představu, jak by měla vlastně vypadat písnička,“ střízlivě přitakává kvalitám desky redaktor Aleš Stuchlý. Poslechněte si celou recenzi!

autor: Radio Wave
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.