DESKA TÝDNE: Vše dobré vyrůstá z půdy. Indonéští Senyawa se vrací k přírodě a krotí elementy
Příroda versus člověk? Anebo snaha zkombinovat dva elementy, snažit se o společnou harmonii? Indonéské dronemetalové duo Senyawa už počtvrté přináší svůj vhled do vztahu člověka a přírody. Na desce Sujud se projevuje jejich avantgardní ohýbání folklorních motivů a pomalého metalu s uhrančivou intenzitou.
Senyawa v doslovném překladu znamená sloučení či sloučenina. Dva chemické prvky, které se v metalovém duu mísí, jsou Rully Shabara a Wukir Suryadi. Ti se setkali poprvé před osmi lety na pódiu klubu Yes No v indonéské Yogyakartě. Ze společného jamu vzešlo nejen první EP, ale také dlouholeté přátelství a Senyawa. Zatímco Shabara používá jako nástroj pouze svůj hlas, Suryadi ovládá takzvaný bambuwakir – tradiční nástroj z bambusu, který si sám vyrobil. Kombinace pouze dvou složek – vokálu a bambuwakiru –, pomocí níž se dostávají k jádru místní folklorní hudby, avantgardě, experimentu a především hlasitému droneu. Není to ovšem tak prosté, jak by se mohlo zdát. Rejstřík, jaký Senyawa pokrývají, je širší než vaše představivost.
Bambuwakir totiž zvládne suplovat hned několik funkcí. Zvuk harfy se tak přelévá do hypnotických perkusivních momentů (díky kovovým i bambusovým strunám) a pokrývá celou škálu zvuků. Nástroj, svým protáhlým tvarem vycházející z bambusových oštěpů, má univerzální použití. Bambuwakiru kontruje Shabara svým hlasovým rozsahem – od blackmetalových skřeků po hrdelní zpěv a hluboko posazené mantrické zaříkávání. Veškeré texty, točící se především okolo soužití člověka s přírodou, návratu a především respektu k ní, jsou v indonéštině nebo jávštině. Senyawa ovšem neodmítá (pop)rockovou západní kulturu, spíše se snaží poukázat na to, že tradiční hudba je přítomná a rozhodně není nijak trapná. Jak se ovšem vyjádřili pro server Quietus, pro generaci jejich rodičů a starší jsou neposlouchatelní, příliš experimentální.
Kromě úvodních, těžkých riffů nás uvítá i mantrické, hluboké kázání Shabary. Repetitivní a především primitivní motivy, jako je tomu například v poslední skladbě Kembali Ke Dunia, připomínají Einstürzende Neubauten z dob kolem alba Kollaps nebo Halber Mensch. Intenzivní vymítání ovšem není pouze konečným výsledkem. Sujud (odkazující právě k označením pro půdu, hlínu, zemi) střídá meditativní chvilky nepodobné Jozefu van Wissemovi s tvrdě tribální rytmikou, která svým duněním vyvolá nestvůry a duchy lesa z hlubin hvozdu.
Senyawa vás pozve do hlubin deštných pralesů a na úpatí sopek. Nechá nahlédnout za paraván, kamsi mimo turistické skanzeny a pozlátko. Upřímně nás usazuje kolem ohně při šamanském rituálu. Aniž by cokoliv předstírali nebo tradice zbytečně vulgarizovali. Senyawa totiž rozhodně nepřipomíná díl Cestománie.
Hodnocení: 85 %
Senyawa – Sujud (2018, Sublime Frequencies)
Jak by se měl člověk chovat podle Senyawa k přírodě? Obstojí deska u metalem nezasaženého posluchačstva? Co všechno zvládá Rully Shabara se svým hlasem? Poslechněte si rozhovor Judity Císařové a Jiřího Špičáka o albu Sujud!
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://wave.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://wave.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.