Didi Chuxing versus Uber: Kdo vyhrál v Číně?

03662529.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03662529.jpeg

Během posledních dvou let sváděly v Číně souboj o budoucnost dopravy dvě obří technologické společnosti. S místním Didi Chuxing se utkal americký Uber. Ten má pověst agresivní firmy, která se nezastaví takřka před ničím. Na začátku srpna vše skončilo komplikovaným spojením Didi a čínské pobočky Uberu. Kdo tedy nakonec vyhrál?

Na povrchu je jasným vítězem Didi. Za poslední dva roky ve snaze vyhrát nad Uberem uzavřelo vedení Didi strategické aliance s mnoha konkurenty americké společnosti po celém světě. Převzetím Uberu China teď Didi vlastní podíl ve všech významných ridesharingových firmách na světě. Uber zároveň do snahy uzurpovat čínský trh nalil mnoho financí. Už loni na podzim, v době, kdy od svých investorů úhrnem vyinkasoval okolo 7 miliard dolarů, protekly jeho čínskou a indickou pobočkou dohromady 2 a půl miliardy. Po stažení z Číny je pravděpodobné, že se Uber bude soustředit více právě na indický trh.

Na druhou stranu se Uber stažením z Číny zbavil otevřené rány, což vzhledem k vývoji posledních dvou let muselo dříve nebo později nastat. Jeho působení zde provázely podvody řidičů a ohromná ztrátovost, která sice měla Uberu koupit zvětšující se podíl na zdejším trhu, to se však příliš nedařilo. Ostatně, vydělení čínské pobočky ze zbytku Uberu mělo pravděpodobně za cíl mimo jiné odstínit zdejší ztráty od vlivu na globální centrálu. Americké firmě tak obchod s Didi umožnil ukončit ztrátový spletenec, ze kterého moc úspěšných cest nevedlo. Navíc v rámci obchodu získal Uber téměř 20% podíl v Didi – tedy nemalý podíl v hodnotné společnosti, která je úspěšná tam, kde Uber prohrával.

03686873.jpeg

Uber má sice v současnosti skoro dvojnásobnou valuaci než Didi, nelze však popřít, že stažením z Číny ztratila tato společnost dosud přetrvávající auru neporazitelnosti. Z lokálního (byť v rámci více než miliardové Číny) Didi navíc udělal souboj s Uberem globálního hráče. V Didi teď vlastní podíl všechny tři největší čínské technologické společnosti: Tencent a Alibaba měli v Didi podíl už dříve, po obchodu s Uberem se k nim přidává i Baidu. Snažit se označit Uber nebo Didi za v současnosti významnější ridesharingovou společnost je zbytečné. Jasné je, že na tomto poli jsou teď definitivně dva globální dominantní hráči. Lokální konkurenti jako Ola, Grab a Lyft, kteří spoléhali na alianci s Didi, by se měli mít na pozoru.

Některá média spekulují, že se Uber snaží zkonsolidovat před chystaným vstupem společnosti na burzu, na který se již dlouhou dobu těší mnoho investorů. Ředitel Uberu Travis Kalanick se však k jejich nespokojenosti snaží tento krok co nejvíce oddalovat. „Jsou tu dvě možnosti: Uber se musel zbavit čínské pobočky, aby mohl vstoupit na burzu, nebo se jí zbavil proto, aby zpomalil spotřebu svých financí, a oddálil tak vstup na burzu o to více,“ píše šéfredaktorka technologického webu Pando Sarah Lacy. Jedno je jasné: po vstupu na burzu si Uber nebude moci dovolit, být tak agresivní jako doposud. V momentě, kdy budou akcie společnosti volně obchodovatelné, bude Uber daleko závislejší na veřejném mínění a skandály podobné těm, kterými se jeho krátká historie jen hemží, by mu mohly zlomit vaz.