Diskuze Modeschau: Jak se prodává český šperk a móda?

27. leden 2017

V Modeschau se často věnujeme tomu, jak vzniká český módní design a šperk. Dozvídáte se od nás o designérských konceptech, o tom, jak se český design vyrábí, prezentuje a vystavuje nebo jak se o něm píše v knihách. Zásadní součástí módního světa je ale i obchod, kterému bychom rádi dali do budoucna více prostoru. Prvním výkopem je diskuze o tom, jak se u nás prodává autorská móda a šperk: jaké jsou vztahy mezi designéry a obchody a jaké jsou nejčastější zádrhele vzájemné spolupráce.

Ve studiu Radia Wave jsme přivítali zástupkyně tří různých prodejních konceptů. Elišku Lhotskou, designérku šperku, která za sebou má zkušenost se sdílenou galerií a dílnou Září a aktuálně vede sdílený showroom s dílnou Koncept Story. Ten na pražské Letné nabízí módu, šperk, doplňky i interiérový design. Své produkty tu prodávají přímo jejich tvůrci, podobně jako třeba na festivalu designSUPERMARKET. Martina Malá má za sebou také designérské zkušenosti, z práce na značce Belka. V Praze provozuje butik Kurator, který na pravidelných tematických výstavách prezentuje zahraniční i české autory. Kurátorský butik na Starém Městě byl vloni oceněný jako obchod roku podle Czech Grand Design. Třetím hostem byla Eva Urbanová, která má na pražských Vinohradech obdchod Nila, zaměřený na udržitelný životní styl. Potkáte v něm etické zboží z celého světa, s etiketami bio nebo fair trade. Vedle zahraničních značek se tu prezentují i vybraní čeští designéři, často ve speciálních kolaboracích na míru obchodu.

03789355.jpeg

Podle jakých kritérií obchody designéry volí a co je pro ně důležité při rozhodování o tom, jakého designéra a jaký produkt zařadit? Jak těžké je nacházet lokální autory, kteří by zapadali do systému a konceptu obchodů? Jsou nějaké obecné rozdíly při spolupráci s místními a zahraničními značkami? Na jaké problémy při vzájemné spolupráci designéři a obchody narážejí a co by mohlo pomoci k řešení situace? V textu shrnujeme pět základních bodů, zajímavých postřehů ale v diskusi zaznělo mnohem více, plnou verzi si poslechněte v podcastu Modeschau.

1. Pro všechny je zásadní kvalita designu, ve všech jejích aspektech, nejen co se týče vzhledu a konceptu, ale i funkce a trvanlivosti, úrovně materiálů a také způsobu, jakým byla věc vyrobená.

2. Obchody nehledají zákazníky pro specifické produkty, ale naopak, zajímají je produkty, které budou oslovovat jejich zákazníky. Jsou proto otevřené různým spolupracím na limitovaných kolekcích na míru jejich konceptu. Nejlépe fungují spolupráce se značkami, které dobře zapadají do stávajícího stylu obchodu.

3. Pro spolupráci s obchodem musí mít designér nebo značka zvládnutou produkci: vědět, v jakých sériích a termínech je možné daný design vyrobit a doručit. Součástí balíčku pro obchod má být i tisková zpráva ke kolekci/produktu, lookbook, kampaňové fotky a obalové řešení (u spoluprací na míru obchodu je situace specifická, obchod se podílí na přípravě celého balíčku a financuje výrobu). Vše musí být dodané v termínu, na kterém se obě strany shodnou.

03789208.jpeg

4. Designéři často tápou v obchodní stránce věci a v cenotvorbě. Neví, jak připravit produkt, který může fungovat i s běžnou obchodní přirážkou, která je standardně 100 až 150 procent. Pokud někdo nemá obchod v krvi a chce se věnovat hlavně navrhování, může být řešením buď se spojit s někým, kdo s obchodní stránkou pomůže, nebo nestavět vlastní značku a jít pracovat jako designér pro někoho jiného.

5. Designéři i obchody nemají moc dobré zkušenosti s komisním prodejem, který je u nás poměrně rozšířený. Občas sice může být cestou, jak rozjet projekt, který by jinak neměl šanci, ale obecně často přináší problémy. Autorům leží v obchodech neprodané zboží, peněz se dočkají za dlouhou dobu nebo vůbec a chybí jim pak prostředky na další produkci a provoz značky. Pro obě strany je praktičtější nákup produktů na sklad, při kterém je jasněji rozložená zodpovědnost.

K tématu prodeje módy a vztahů mezi lokálními designéry a obchody se v Modeschau za pár týdnů vrátíme s dalšími zajímavými hosty z české módní scény.

03789209.jpeg

Playlist:

Myd – No Bullshit (BromanceRecords)
Pluto – I Won (uns)
Klasey Jones – Yoko & Ano (Terrorhythm Recordings)
Indica – Umm Umm (Ōnamazu)
Natan Gull – Discovery Channel (uns.)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.