Dycky Most! Příště už ale jinak v případě trans postavy, shodují se Kamil Fila a Luděk Staněk
„Zmatení ohledně seriálu Most! je takové, že si lidé myslí, že to chce něco říct. Podle mě ten seriál nechce říct vůbec nic,“ myslí si Kamil Fila. Kreativní dvojice Prušinovský a Kolečko v Mostu otevírají společensky citlivá témata, jako je sociální vyloučení, chudoba, rasismus nebo homofobie. Komediální seriál se nebojí sprostých nadávek ani rasistických urážek. „Je to o vás, ale zároveň to na vás nedoléhá tak silně,“ říká Luděk Staněk, proč Most! nakonec nikoho neurazí.
„Myslím, že to, co to odráží, je potřeba veřejně se odreagovat a nemít pocit, že nějaké slovo je zakázané. To ten seriál naplní. Zároveň vám to říká, že pokud tomu věříte, pokud to děláte moc často a ovládá to váš život, tak jste blbec,“ hodnotí vyznění seriálu filmový kritik Kamil Fila.
„Vím o lidech, kteří jsou postavám v seriálu hodně podobní. Ti se jim smějí, protože mají dojem, že to tak úplně nejsou oni, ale vlastně trochu jo. To je to, co dělá komedii komedií. Víte, že si nedělá legraci přímo z vás. To je přesně ten balanc, který Prušinovský s Kolečkem našli,“ říká publicista a komik Luděk Staněk.
Humor v seriálu žádné menšiny podle Staňka neuráží, protože tvůrci dodrželi několik pravidel. Navíc se v něm pracuje s velkou dávkou nadsázky. „Platí tam třeba základní poučka, že komedie musí střílet nahoru. To znamená, že si musíte dělat legraci z toho většího než jste vy. Nikdy z toho menšího.“
Za deset let to musí být jinak
V seriálu se objevuje i trans postava Dáši. Hraje ji Erika Stárková a dabuje Jan Cina. Tomuto charakteru prý režisér Jan Prušinovský věnoval zvláštní péči. Chtěl, aby byla postava akceptovatelná a nepůsobila směšně.
Kompot o seriálu Most!: Skvělé herce zatím potápí tvůrci zadření v minulosti
„Jsem pankáč, korektnost odmítám,“ říká scenárista Petr Kolečko. Osmidílný komediální seriál Most!, který pro Českou televizi napsal a režíroval ho Jan Prušinovský, si údajně „bere na paškál složitá témata, jakými jsou nesnášenlivost či xenofobie“. Podle moderátorů pořadu Kompot se mu ale v prvních dílech veřejnoprávní satira nedaří.
„Vzhledem k tomu, že je to taková první vlaštovka, tak se to dá přijmout. Nedovedu si ale představit, že by to někdo za deset let dělal podobně. Mě to neuráží, když to vidím poprvé. Pokud je potřeba zapojovat do příběhu trans figury, tak je pak absurdní, že nepoužijete někoho, kdo má tu zkušenost a vypadá tak. Erika Stárková tak opravdu nevypadá,“ komentuje obsazení Fila.
„Je to fantastická figura v tom smyslu, že to tvůrcům umožňuje hrát si se sexualitou, jak chtějí. Kdyby tam tato postava nebyla, tak by chlapi mluvili o ženských a ženské o chlapech. To bychom tu seděli a řešili bychom, jak strašně sexistický seriál to je, jak je to neuctivé vůči ženám a bla bla bla,“ říká Staněk. „Přístup k tomu je ale trochu primitivní v tom smyslu, že hledáte typově holku, která vypadá jako kluk. Možná by bylo jednodušší za těch deset let najít nějakého trans herce.“
Uzrál už čas na to, aby české seriály začaly otevírat současná témata, jako jsou exekuce, lichva a sociální vyloučení? A proč je Most! podle Luďka Staňka přelomový seriál? Poslechněte si celý příspěvek!
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.