Ektoplasma promítá v kině Aero. Perverzní biotechnologie ve fantasmagorii Davida Cronenberga eXistenZ
Ektoplasma vás zve do pražského kina Aero, kde ve středu 11. září nabídne další kousek filmového cyklu Ektoplasma v Aeru. Půjde o eXistenZ, jeden z nejbizarnějších filmů Davida Cronenberga, biopunkový příběh o oživlých herních konzolích, pistolích střílejících lidské zuby a realitě, která už není, co bývala.
Kanadský mistr klinického body hororu Cronenberg ve filmu Videodrom z roku 1983 skvěle zúročil tehdejší mediální paranoii z násilných filmů na VHSkách a dokázal ji propojit s hrozivými konspiračními teoriemi a svým oblíbeným tématem technologií ovlivňujících lidskou psychiku. Hlavní hrdina, ředitel malé televizní stanice, se postupně propadá do čím dál bizarnějších halucinací spojených se sledováním extrémně násilných videí z tzv. videodromu. O šestnáct let mladší film eXistenZ by se dal popsat jako Videodrom pro počítačové hry.
Námět filmu prý vznikl na základě rozhovoru, který Cronenberg dělal se Salmanem Rushdiem, na kterého byla v té době vydána fatva odsuzující ho k smrti za román Satanské verše. Cronenberga prý fascinovala představa, jaké by to bylo, kdyby podobná fatva postihla někoho z videoherní branže. Hlavními hrdiny filmu jsou proto programátorka Allegra Gellerová a její společník Ted Pikul, kteří jsou na útěku před kýmsi, kdo se pokouší zabít Allegru a zničit prototyp její nové hry eXistenZ.
V eXistenZ vrací v podstatě všechny zásadní ingredience Videodromu, jen místo násilných filmů nastupují videohry a virtuální realita. Už Videodrom byl fascinovaný biotechnologiemi, ale až v novějším filmu Cronenberg rozehrává plnohodnotně biopunkový svět, ve kterém jsou organické i střelné zbraně. Herní konzole, na které je nahraná hra eXistenZ, není stroj, ale uměle vytvořený biologický organismus, který vytváří s hráčem vzájemnou symbiózu.
Oproti ponurému Videodromu si Cronenberg v eXistenZ daleko víc pohrává s poněkud perverzní nadsázkou. K hraní eXistenZ je potřeba biozástrčka, kterou si musí hráči nechat nastřelit přímo do páteře, což vytváří spoustu hodně neortodoxních sexuálních asociací. Ted Pikul v podání Juda Lawa je navíc videoherní „panic“, který nadto trpí strachem z penetrace vlastního těla, takže s nastřelením páteře nadělá spoustu cavyků. Takže pokud chcete vidět Juda Lawa permanentně mimo jeho komfortní zónu, tak tohle je rozhodně film pro vás.
Cronenbergův scénář si navíc hraje s klišé dramatických herních a filmových zápletek, protože Allegra a Ted brzy přestanou mít jasno v tom, jestli se nachází ve skutečném světě nebo ve virtuální realitě vytvořené hrou. eXistenZ vznikl v roce 1999, který byl velmi bohatý na filmy, které rafinovaně vodily diváky za nos a znejišťovaly jejich víru ve spolehlivost filmového vyprávění. Cronenbergovo dílo nakonec skončilo trochu ve stínu známějších kousků Matrix, Klub rváčů nebo V kůži Johna Malkoviche, nicméně v tom, jak matoucí, vykloubené a znejistělé vyprávění divákům předkládá, se zmíněným filmům určitě vyrovná. Brakové a videoherní estetice ostatně odpovídá i záměrně plochá a až nepřirozeně světlá vizuální stránka Cronenbergova filmu.
eXistenZ se u nás stal částečně kultovním filmem po svém uvedení na VHSkách. Ektoplasma ale nabízí možnost oslavit dvacetileté výročí vzniku filmu na velkém plátně. Takže 11. září v kině Aero, biozástrčky s sebou.
Víc o organických pistolích střílejících zuby, erotogenních zónách herních konzolí a Jude Lawovi mimo komfortní zónu si poslechněte v novém díle Ektoplasmy.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.