Ektoplasma promítá v kině Aero. Perverzní biotechnologie ve fantasmagorii Davida Cronenberga eXistenZ

Davida Cronenberga eXistenZ
Davida Cronenberga eXistenZ

Ektoplasma vás zve do pražského kina Aero, kde ve středu 11. září nabídne další kousek filmového cyklu Ektoplasma v Aeru. Půjde o eXistenZ, jeden z nejbizarnějších filmů Davida Cronenberga, biopunkový příběh o oživlých herních konzolích, pistolích střílejících lidské zuby a realitě, která už není, co bývala.

Kanadský mistr klinického body hororu Cronenberg ve filmu Videodrom z roku 1983 skvěle zúročil tehdejší mediální paranoii z násilných filmů na VHSkách a dokázal ji propojit s hrozivými konspiračními teoriemi a svým oblíbeným tématem technologií ovlivňujících lidskou psychiku. Hlavní hrdina, ředitel malé televizní stanice, se postupně propadá do čím dál bizarnějších halucinací spojených se sledováním extrémně násilných videí z tzv. videodromu. O šestnáct let mladší film eXistenZ by se dal popsat jako Videodrom pro počítačové hry.

Davida Cronenberga eXistenZ

Námět filmu prý vznikl na základě rozhovoru, který Cronenberg dělal se Salmanem Rushdiem, na kterého byla v té době vydána fatva odsuzující ho k smrti za román Satanské verše. Cronenberga prý fascinovala představa, jaké by to bylo, kdyby podobná fatva postihla někoho z videoherní branže. Hlavními hrdiny filmu jsou proto programátorka Allegra Gellerová a její společník Ted Pikul, kteří jsou na útěku před kýmsi, kdo se pokouší zabít Allegru a zničit prototyp její nové hry eXistenZ.

V eXistenZ vrací v podstatě všechny zásadní ingredience Videodromu, jen místo násilných filmů nastupují videohry a virtuální realita. Už Videodrom byl fascinovaný biotechnologiemi, ale až v novějším filmu Cronenberg rozehrává plnohodnotně biopunkový svět, ve kterém jsou organické i střelné zbraně. Herní konzole, na které je nahraná hra eXistenZ, není stroj, ale uměle vytvořený biologický organismus, který vytváří s hráčem vzájemnou symbiózu.

Oproti ponurému Videodromu si Cronenberg v eXistenZ daleko víc pohrává s poněkud perverzní nadsázkou. K hraní eXistenZ je potřeba biozástrčka, kterou si musí hráči nechat nastřelit přímo do páteře, což vytváří spoustu hodně neortodoxních sexuálních asociací. Ted Pikul v podání Juda Lawa je navíc videoherní „panic“, který nadto trpí strachem z penetrace vlastního těla, takže s nastřelením páteře nadělá spoustu cavyků. Takže pokud chcete vidět Juda Lawa permanentně mimo jeho komfortní zónu, tak tohle je rozhodně film pro vás.

Davida Cronenberga eXistenZ

Cronenbergův scénář si navíc hraje s klišé dramatických herních a filmových zápletek, protože Allegra a Ted brzy přestanou mít jasno v tom, jestli se nachází ve skutečném světě nebo ve virtuální realitě vytvořené hrou. eXistenZ vznikl v roce 1999, který byl velmi bohatý na filmy, které rafinovaně vodily diváky za nos a znejišťovaly jejich víru ve spolehlivost filmového vyprávění. Cronenbergovo dílo nakonec skončilo trochu ve stínu známějších kousků Matrix, Klub rváčů nebo V kůži Johna Malkoviche, nicméně v tom, jak matoucí, vykloubené a znejistělé vyprávění divákům předkládá, se zmíněným filmům určitě vyrovná. Brakové a videoherní estetice ostatně odpovídá i záměrně plochá a až nepřirozeně světlá vizuální stránka Cronenbergova filmu.

eXistenZ se u nás stal částečně kultovním filmem po svém uvedení na VHSkách. Ektoplasma ale nabízí možnost oslavit dvacetileté výročí vzniku filmu na velkém plátně. Takže 11. září v kině Aero, biozástrčky s sebou.

Víc o organických pistolích střílejících zuby, erotogenních zónách herních konzolí a Jude Lawovi mimo komfortní zónu si poslechněte v novém díle Ektoplasmy.