Frčí normcore a antimóda: Mercedes-Benz Prague Fashion Week byl o ironii

Jarní týden módy v opulentním barokním paláci ovládla ironie a humor. Návrháři se z velké části inspirovali normcorem a antimódou. Vyrovnávali se s šatníky svých rodičů, přetvářeli teplákové soupravy, odbarvenou džínovinu, zářivé šusťáky a ikonické pracovní boty české dělnické třídy. Přinášíme reportáž z přehlídkového programu MBPFW.

Světový trend tátových tenisek v české verzi: Prestižky kralovaly dvěma kolekcím

Prestižka je symbolem českého normcoru a jednou z nejprodávanějších českých bot u nás. S pohodlnou zdravotní obuví, kterou jako součást pracovní výbavy fasují dělníci v řadě českých továren, si dlouhodobě pohrává jeden z nejznámějších českých designérů Jakub Polanka. Prestižky byly v minulosti v řadě jeho kolekcí v různých úpravách. Často v dámské verzi, různě přebarvené a podražené podpatky. Nemohly chybět ani v aktuální linii na podzim a zimu 2018. Vtipně doprovodily ironickou hru s pastelovými šusťáky, prošívanými dekami a textilními obrazy a gobelíny s romantickými výjevy.

Zní to šíleně a nedovedete si představit, jak to celé mohlo dohromady fungovat? Tak si přidejte fakt, že vedle oděvu se experimentovalo i s formou přehlídky. Po usazení všech hostů se začalo přesunem backstage přes hlavní přehlídkové sály na schodiště, kde byla ta nejméně VIP část publika nebo ti, kdo přišli pozdě. V uvozovkách ti poslední tak dostali z celé show úplně nejvíc, protože kromě samotné přehlídky viděli i do kuchyně. Sledovali, jak z kombinace oděvu, účesu, make-upu a lidského těla vzniká celé kouzlo, kterému se říká look. A ano, skutečně to celé dohromady fungovalo a vypadalo skvěle.

Jan Černý

Prestižky ale na MBPFW vyšly na molo ještě jednou. Nejnovější a velmi úspěšný zářez do designu české normcorové královny bot představil na MBPFW student UTB Zlín – Jan Černý. Jeho pánská verze prestižek je osvěžující, trendy a ironická zároveň. Mladý talent, který se nedávno vrátil ze stáže u londýnské značky Cottweiler, posunul hned v prvním přehlídkovém dnu laťku české módy z MBPFW na novou úroveň. Nešlo o v Praze obvyklou modelovou tvorbu, u které je jasné, že bude vznikat jen v malém počtu kusů na míru konkrétním zákaznicím a zákazníkům. Pánská kolekce s dotekem londýnských ulic, sportu a hororových filmů měla řadu zajímavých nápadů a jedinečných detailů. Z kvality a způsobu zpracování ale bylo jasné, že je připravená na sériovou výrobu a zakázky na větší počty kusů, které mohou zamířit do zahraničí i do českých obchodů. Rozhovory ke kolekcím Jana Černého i Jakuba Polanky najdete v podcastu Modeschau.

Nejen modelová zakázka, ale i móda připravená na běžný prodej v obchodech

Vedle kolekce Jana Černého byla na prodej normálním smrtelníkům z ulice připravená i móda od Footshop + LAFORMELA. I ta stylově a nenásilně propojila autorský design se sportovní a streetovou energií mladé generace v teniskách. Ještě výrazněji pak rukopis LAFORMELA zazářil v samostatné capsule kolekci, která byla na rozdíl od unisexové řady s Footshopem věnovaná jen ženám. Nechybělo pro LAFORMELA signifikantní plisé, asymetrie a dotek punku. Stejně jako u další povedené kolekce, kterou představila značka CHATTY, bylo zřetelné, že i návrhářská tvorba se silným autorským rukopisem se u nás dostává na velmi dobrou kvalitu zpracování. Šlo o perfektně ušité a snadno padnoucí stylové věci, které jsou i přes výrazný vzhled praktické a nositelné i pro všední den.

Umění spoluprací s dalšími značkami už několik let rozvíjí designérka ODIVI – Iva Burkertová. Tentokrát přišla s kolekcí postavenou na transformaci vlastních bestsellerů z předchozích let. Šaty, kabáty a ledvinky ODIVI doplňovaly a posouvaly novým směrem grafické zásahy značky RAP a kousky ze starého denimu a dekonstruovaných sekáčových obleků od Win Win Love.

Footshop LaFormela na MBPFW

V oblasti příjemně nositelné a perfektně zpracované designérské módy se pohybovaly i modely od NEHERA, Denisy Nové a Moniky Drápalové. Velmi dobrou úroveň a trendy styling elegantní pánské módy ukázala značka Blažek. Svým věrným zákaznicím udělala radost Zdenka Imreczeová se skvěle ušitou nenucenou dámskou elegancí pro všední den i speciální večer.

Denisa Nová dokázala s lehkostí a klidem propojit trendy ironii s nadčasovým vzhledem a vlastním autorským rukopisem. V kolekci Mothers Wardrobe se vyrovnávala s inspirací šatníkem své matky. Co na to její maminka řekla, se dozvíte v podcastu Modeschau. Nadčasová a na první pohled velmi pohodlná byla kolekce Moniky Drápalové, která se inspirovala relaxací a odpočinkem. Modelové a modelky měli přes pyžama a noční košile s volány a nabíranými vysokými límci přehozené krásně zpracované kabáty. Atmosféru nočního setkání na chodbě hotelu dokreslovaly punkově rozježené vlasy.

Denisa Nová na MBPFW

Mimo všechny kategorie byla módní performance Petry Ptáčkové, která se po čase opět rozhodla místo klasické „chodičky“ pro performance. Podobně jako na jednom z předchozích ročníků MBPFW v garážích Kotvy i tentokrát na menším počtu modelů ukázala, kolik různých chytře vymyšlených způsobů nošení a variant funkcí skrývají její náročně zpracované modely. Z jednoho kousku se postupně stával batoh, bunda nebo šaty. Hravou atmosféru doplnily autorsky malované barevné motivy na látkách a vtipný styling. Kustomizované ponožky byly doplněné třásněmi a vyšíváním, díry byly háčkováním proměněné ve zdobné detaily. Vzduchem během performance prolétlo několik textilních hraček. Vše začalo a končilo v papírové krabici, která je ve světě rostoucího online prodeje čím dál tím častěji nutným zprostředkovatelem běžných módních nákupů.

Mercedes-Benz Prague Fashion Week už tradičně nepatří jen známým jménům. Prostřednictvím soutěže Van Graaf Junior Talent se do programu přehlídek postupně propracovávají i nová jména. Soutěží v minulosti prošli mimo jiné Filip Jakab, Daniela Pešková nebo Jan Černý, kteří už dnes patří ke známým, i když stále ještě mladým jménům. V loňském roce se díky ní etabloval student pražské UMPRUM Adam Kost a pozornost upoutal také Lukáš Krnáč ze zlínské UTB. Oba se teď představili se samostatnými přehlídkami a potvrdili pozici mladých talentů, které se vyplatí i dál sledovat.

Lukáš Krnáč backstage

Kostovy pánské modely už dnes můžeme vídat na českých hercích na událostech s červeným kobercem. Extravaganci a práci s barvami a humorem Lukáše Krnáče si oblíbili vlivní influenceři a editoři místních časopisů. Nejnovější Krnáčova kolekce se odvíjí od tématu přírody a přirozenosti. Dýchá svobodomyslností a otevřeností. Na mole jsme viděli experimentování se sportovním o volnočasovým oděvem, fluidní přístup ke genderu i odkaz na přirozenou krásu lidského těla, ke které patří i chlupy na nohách.

Na MBPFW se opakovaně prezentuje také nejprestižnější česká designérská škola, UMPRUM. Tentokrát to byl Ateliér designu oděvu a obuvi, s kolekcí na téma českých tradic. Jde o rozpracovanou ročníkovou práci a proto si v Modeschau s hodnocením počkáme až na konec letního semestru, kdy by měly být studentské kolekce definitivně dokončené.

Soutěž Van Graaf Junior Talent představila nejmladší designérskou generaci

Letošní ročník soutěže Van Graaf Junior Talent ukázal tři „moravské“ a jednu pražskou kolekci. Pro zahraniční porotu i pro mě osobně bylo překvapením, že vyhrál autodidakt z Prahy Martin Kohout. Porota složená převážně z šéfů českých tištěných časopisů o módě a životním stylu vybrala v podstatě nejméně nositelnou a nejméně současnou kolekci, o stylingu nemluvě. Experimenty s šaty z pomalovaného plátna a papíru a s balením těl do igelitu byly sice vizuálně poutavé, ale právě tohle téma už jsme v minulosti mohli u nás i v zahraničí vidět tolikrát. A často mnohem lépe zpracované. Martinovi jako samoukovi sice rozhodně patří gratulace, ale na medaili to zatím podle mého osobního názoru rozhodně není.

Velký skok dopředu udělala studentka scénografie Dominika Kozáková. Zatímco na loňských nezávislých přehlídkách a výstavách na brněnské Fashion show Dotek nebo v pražské galerii Korpus ukázala spíš kostýmní tvorbu, na MBPFW ušila svoji první skutečně oděvní kolekci. Jak sama řekla v rozhovoru, který najdete v podcastu Modeschau, přehodnotila svůj přistup a chce se nadále věnovat právě módě. I když jsou její modely výrazně barevné a extravagantní, na oděvech z nejnovější kolekce inspirované cirkusem je vidět, že jsou skutečně dobře a pečlivě ušité, a ne jen dočasně nahozené na pár okamžiků před fotoaparátem nebo na pódiu.

Zajímavý posun ukázala i kolekce Katariny Mydliarové, která se tentokrát spojila se spolužačkou z UTB Zlín – Eliškou Tran Ngoc Yen. I u ní jsme zatím na mimopražských mladých platformách, jako je Malá noc módy v Brně, mohli vidět spíš zábavný a trendový styling než skutečný oděvní design. To se ale podle všeho začíná měnit a vyvíjet zajímavým směrem, který budu rozhodně dál sledovat. V kolekci na téma sci-fi mangy Ghost in the Shell bylo několik povedených běžně nositelných kousků.

Jeden z nejmladších účastníků soutěže Van Graaf Junior Talent, čerstvý absolvent brněnské střední školy SSUD Jan Smejkal představil ze všech finalistů nejdospělejší kolekci. Elegance, uvolněnost, dekonstrukce, dotek atmosféry ballroom i současných módních trendů. Na rozdíl od ostatních, kteří hýřili zářivými barvami a různými materiály oděvní i neoděvní povahy, byl Jan Smejkal s přehledem schopný upoutat a vytvořit drama i s velmi limitovanou, ale citlivě zvolenou paletou odstínů a materiálů. Od září ho budeme častěji vídat v Praze, protože nastupuje do Ateliéru designu oděvu a obuvi vedeného Liběnou Rochovou.

Playlist:

Brandy – I Wanna Be Down (TTS Rebuild)
Perez – Niki (Neana On The Trak remix)
Ballo Cry It Out
Ase Manua l – Break La Body (Capital Kaos remix)
Recluse – Thunderbolt
Future – March Madness (Blastah remix)