Fuka, Tesař, Fila: Matrix byl zjevením. Fanouškovská pocta žánru se nestala blockbusterem přes noc

Z filmu Matrix
Z filmu Matrix

Co znamenal pro žánrovou kinematografii film Matrix, když v roce 1999 vstoupil do kin? Ve výročním ohlédnutí k 20. narozeninám kultovního snímku hledali odpověď publicisté František Fuka, Antonín Tesař, Kamil Fila, Boris Hokr a Tomáš Stejskal. Co pro ně postmoderní narativní hra na odkrývání skutečného světa pomocí červené pilulky znamenala tenkrát a jak se na příběh o vyvoleném hackerovi dívají dnes?

„Matrix je všude. Obklopuje nás. A to i teď, tady v téhle místnosti,“ říká Morpheus Neovi předtím, než mu nabídne červenou pilulku, aby se probudil z iluzorního světa, jímž je Matrix. To je jen jedna z dnes už zlidovělých scén, za které populární kultura Matrixu vděčí. Je ale Matrix opravdu tak přelomovým filmem?

„Ve svý době byl Matrix zjevením. Film byl novátorskej, vycházel z akčních sci-fi klišé, zároveň v něm bylo ale tehdy hodně čerstvýho větru z japonskýho anime nebo Hongkongu. Z dnešního pohledu je Matrix završením spousty trendů, který byly v devadesátých letech progresivní,“ myslí si redaktor Radia Wave Antonín Tesař. Zároveň ale dodává, že není hodno Matrix přeceňovat. „Nemyslím si, že to je nejzásadnější film posledních 30 let v tomhle žánru,“ shrnuje Tesař.

Devadesátky končily Matrixem. Slavný sci-fi film slaví dvacáté narozeniny a pořád dokáže inspirovat

Z filmu Matrix

Když se dnes řekne, že je něco „matrix“, každý tak trochu ví, co se tím myslí – asi stejně, jako když se řekne, že je něco „psycho“. Není mnoho filmů, které by takhle zlidověly a přešly do běžného slovníku. Dvacet let od premiéry se potvrzuje, že Matrix sourozenců Wachowských byl v mnoha ohledech skutečně přelomovým filmovým dílem.

„S odstupem 20 let se tomu filmu stalo, že zastaral. Je to furt komiksovej film pro náctiletý kluky, který chtějí být o trochu chytřejší. ‚Sofomorní‘, to je stav, ve kterém se nachází mysl člověka, který nastoupil na vysokou školu a absolvoval první semináře filozofie,“ hodnotí propracovanost hry na odkrývání reality ve filmu Fila. Podle něj v navazování na Matrix Hollywood spíš zamrznul. Vývojová linie po Matrixu se v určitém smyslu přesunula spíš do quality TV, konkrétně třeba do sofistikovaných seriálů, jako je Westworld nebo Maniac, které mají na promyšlené dějové hry větší prostor.

Téměř všichni dotázaní se ale shodli na tom, že Matrix ve své době skutečně byl přelomovým filmem. „V době svého vzniku pro mě byl Matrix naprosto zásadním filmem. Dnešnímu mladému divákovi těžko přiblížím jeho význam, ale dodnes si stojím za tím, že Matrix byl zásadní film pro tehdejší kinematografii i pro celou kulturu,“ shrnuje na závěr publicista a překladatel František Fuka, známý třeba z recenzní rubriky FFFILM nebo časopisu Cinema.

Jak se na 20 let starý Matrix dívají filmoví publicisté dnes? Jak na ně film zapůsobil, když v roce 1999 vstoupil do kin? A existuje nějaká vývojová linie, která by v kinematografii navazovala na Matrix? Pusťte si celou anketu.