Gender pay gap? Posouváme se k lepšímu, ale stále máme co dělat, myslí si gestorka projektu Rovná odměna Lenka Simerská
Jak snížit platovou nerovnost? „Buďme transparentní a zaveďme kontroly větších firem,“ říká gestorka projektu Rovná odměna Lenka Simerská. Poslechněte si celý rozhovor o gender pay gap ve Finančáku
Průměrný rozdíl mezi platy mužů a žen neboli gender pay gap činí v současné době 16,4 %. Je to hodně, nebo málo? A co můžeme dělat proto, aby platy byly skutečně férové? Právě kolem tématu platových podmínek mužů a žen se točí nový Finančák, do kterého si Iva Hadj Moussa a Richard Vrdlovec pozvali hlavní gestorku projektu Rovná odměna Lenku Simerskou z Ministerstva práce o sociálních věcí.
Podle Simerské se Česká republika v otázce platové nerovnosti posouvá k lepšímu, ale stále máme co dohánět. „Součástí řešení je transparentnost. Člověk by měl mít poměrně konkrétní představu o tom, jaká odměna je v jeho oboru obvyklá, zvláště v případě, kdy mění zaměstnání nebo se do práce vrací po nějaké pauze,“ myslí si odbornice.
Čtěte také
Upozorňuje také na to, že ve „feminizovaných“ oborech, jako je školství nebo zdravotnictví, bývají mnohdy vyzdvihováni muži, kteří často získávají vedoucí pozice či různé bonusy.
Expertka na platovou nerovnost zmínila také připravovanou evropskou směrnici, která je momentálně v projednávání. Pokud bude schválena, měla by přinášet mimo jiné reportovací povinnost větších firem, ale také asistenci všem, kteří byli nerovností platů postiženi.
Proč Lenka Simerská tvrdí, že výši platu by neměly ovlivnit naše vyjednávací schopnosti? A proč by firmy neměly po zaměstnancích vyžadovat takzvanou doložku mlčenlivosti o výši platu? Dozvíte se v novém Finančáku!
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.