Hergot!: Je v katolické církvi místo pro svobodu?

5. červenec 2015

Jak se slučují liberální ideály svobody a rovnosti každého člověka s hierarchickou strukturou dva tisíce let staré náboženské instituce? Jak se k sobě mají pevná náboženská dogmata a svoboda projevu? A jaké to je být zároveň členem římskokatolické církve a liberálně orientované Strany zelených? V závěrečném díle miniseriálu o vztahu největší křesťanské církve a politických ideologií dneška si redaktoři Hergot!u promluvili o vztahu katolicismu a liberalismu s literárním vědcem, katolíkem a zeleným politikem Danielem Soukupem.

Katolická církev prodělala ve vztahu k liberálním revolucím 18. a 19. století možná trochu pomalý, ale zásadní vývoj. Zatímco papež Pius IX. ve své encyklice proti sekularismu a liberalismu pranýřoval svobodu slova jako cestu do záhuby celé společnosti a na prvním vatikánském koncilu se pokusil uzavřít církev před měnícím se světem, v rámci druhého vatikánského koncilu představitelé církve pokorně a otevřeně vyznali, že pro Kristovy učedníky „není nic opravdu lidského, co by nenašlo v jejich srdci odezvu“.

Mezi katolickou církví a liberálním světem pro mnohé lidi obou táborů však stále zůstávají těžko překlenutelné rozdíly. Ať už jde o svěcení žen v církvi, nebo třeba o potraty v liberální společnosti. Daniel Soukup je osobně ovšem spíše optimistický. „Tření pro mě nastává málokdy, mnohem méně, než by se zdálo na první pohled. Pravdy církve a názory politiky do značné míry patří k jiným řádům skutečnosti.“

Daniel Soukup byl prý s politikou srostlý odjakživa, zato ke katolické církvi konvertoval teprve v dospělosti. A jako politik momentálně nemá příliš mnoho důvodů si stěžovat, zvlášť když papež František právě vydal ekologickou encykliku Laudato si, která mu podle jeho slov mluví z duše. Jako správný liberál ale odmítá ztotožnit křesťanství s jediným politickým proudem a staví se tak vlastně po bok našich předchozích hostů z řad socialistů i konzervativců. „Neznamená to, že bych teď chodil třeba za křesťanskými demokraty a říkal jim: ‚Kiš, kiš, vy jste tvrdili, že křesťanské hodnoty jsou rodina, práce atd., ale ve skutečnosti je to integrální ekologie.‘ Je to prostě jeden z projevů křesťanství a podobně jako se církev 19. století vyrovnávala s otázkou sociální, tak se teď vyrovnává s otázkou ekologickou.“

03412997.jpeg

V pořadu se ovšem budeme bavit také o tom, proč se nejdiskutovanější etická témata katolické církve i liberálního světa všechna točí kolem sexuality, jak si může liberál poradit s dogmatem o neomylnosti papeže, ale především zkusíme odpovědět na nejtěžší otázku: co je to vlastně ten liberalismus. Sám Daniel Soukup je ochotný se prohlásit za liberála jen za přesně vymezených podmínek. Každý totiž považuje za liberalismus něco jiného, někdo volnou ruku trhu, někdo boj za práva homosexuálů a někdo volný výklad starých náboženských dogmat. Dominik Čejka například považuje za liberalismus katolického kněze v riflích.

Playlist:
New Model Army – A Liberal Education
Himuki feat. Omni – Side Step (z alba Liberalism)
The Strange Death of Liberal England – Come On You Young Philosophers!
The Death of Anna Karina – The State (z alba New Liberalistic Pleasures)

autor: Jakub Ort
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.