Hororové hry: Spolu s virtuální realitou přijdou i nové formy strachu

7. březen 2016

O zařízeních pro virtuální realitu už nějakou dobu slýcháme. Fotografie lidí ve velkých brýlích, do kterých se jim přímo před oči promítá herní svět, už tak nikoho nepřekvapí. Ale byla by chyba zážitek z virtuální reality redukovat jen na trochu sofistikovanější monitor. Speciální ovladače a senzory zabudované v zařízeních umožňují hry ovládat a s jejich světem interagovat i fyzicky. A zdá se, že jedním z žánrů, který na tom může získat nejvíc, jsou hry hororové. Dost možná tak budeme moci děs brzo prožít s intenzitou větší než kdy dřív.

Přesně to slibují třeba autoři střílečky The Brookhaven Experiment určené pro systém HTC Vive. Ta vyjde už v dubnu a vaším cílem v ní bude ubránit se vlnám krvelačných monster a zjistit, co přivodilo zkázu celého světa. Hra s na první pohled banálním příběhem ale naplno využívá možnosti nové technologie. Jestliže je v běžné hře vpád nepřítele do zad víceméně zívačka, hráči testovacích verzí Brookhaven Experiment se shodují, že ve virtuální realitě je to zážitek o několik řádů děsivější. Vyzbrojeni jen pistolí a malou baterkou se musíte neustále neklidně ohlížet přes rameno a svoje cíle volit obezřetně. Vývojáři ze studia Phosphor Games do hry navíc zabudovali realistický model chování zbraní a jediný stupeň obtížnosti. Jinými slovy: se zaměřováním vám nikdo nepomůže, a kdo už někdy střílel, bude trochu napřed. Sami pro magazín Polygon říkají: „Jestliže se v Brookhaven netrefíte, netrefili byste se ani ve skutečnosti.“

Čtěte také

Jiným směrem jde jiná připravovaná hra – A Chair in a Room: Greenwater. K jejímu hraní budete kromě už zmíněného Vivu potřebovat ještě volný prostor o minimálních rozměrech 2,5 x 2,5 metru. To proto, že její místnosti budete na vlastních nohou a vlastníma rukama – A Chair in a Room vytvoří virtuální místnost z vašeho pokoje, po které se pak budete doopravdy procházet. V podstatně pomalejším tempu se tímhle způsobem vydáte hluboko do amerického jihu jako pacient záhadné vědecké instituce, přičemž by neměly chybět psychotické vize ani mysteriózní příběh dotýkající se náboženských témat. Autoři slibují vyprávění postavené na interakci s prostředím, tedy něco, pro co se použití technologie virtuální reality víc než hodí.

Ta totiž u hororových her zdá se umocňuje to nejdůležitější, a sice imerzi, tedy vcítění do hlavního hrdiny a celé herní situace. Pokud si na sebe VR zařízení navlečete, příšery poběží místo na virtuální postavu přímo na vás, a když třeba v Brookhaven nestihnete včas nabít, pocit bezprostřední hrůzy nabyde rozměrů větších, než umožňuje klávesnice s myší nebo gamepad. Nutnost zapojit do ovládání výše zmíněných her i vlastní ruce a nohy bourá další pomyslnou bariéru mezi virtuálním hrdinou a hráčem. A soudě dle reakcí třeba u let’s play videí na YouTube se jim to daří.

Jestli bude nakonec rozšíření virtuální reality tak průlomové, jak prorokují její největší zastánci, nevíme. Ale už teď se ukazuje, že minimálně do herního světa může přinést svěží vítr a tvůrcům dát do ruky další kreativní nástroj, a to rozhodně nejen u titulů hororových. A mimochodem: první přístroje HTC Vive by se měly i zákazníkům z České republiky dostat do rukou už v dubnu. Takže sami brzo uvidíme, jestli je budoucnost růžová doopravdy.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.