Interiér musí být hlavně funkční. Nesmí člověka obtěžovat, říká Jan Roučka z ateliéru Formafatal

29. červenec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Formafatal: Art Villa Costa Rica

Tým architektů, designérů a scénografů z kreativního studia Formafatal navrhuje interiéry v Praze, ale také na Kostarice či na Srí Lance. Jejich fotografie se publikují po celém světě – ve světových médiích jde možná o vůbec nejznámější české architekty.

Na Kostarice navrhli Formafatal rekreační resort Art Villas pro českého podnikatele Filipa Žáka, který prodal marketingovou firmu a přesunul se z ČR do džungle na pobřeží Pacifiku. „Když jsme tam poprvé přišli, měli jsme pocit, že jsme v ráji,“ říká Dagmar Štěpánová. Na místě vznikly postupně dvě vily (jednu navrhlo studio Refuel, další Formafatal). A pak zvláštní struktura, několik „hnízd“, kde se nocuje na dotek blízko přírodě, jen za moskytiérou (navrhli Archwerk). Všechny interiéry jsou z dílny Formafatal. A právě kombinaci přírody a sofistikovaných uměleckých interiérů si oblíbila světová média.

Dalšími projekty z poslední doby jsou pražský klub Moon a vinný bar Autentista. Také ty se objevily na mnoha serverech o architektuře a v časopisech. Proč mají média studio Formafatal ráda? Je to hodně zásluhou fotografií. „Dobrý fotograf najde na místě momenty, které tam člověk ani nevidí,“ říká Jan Roučka. Právě fotografie od studia BoysPlayNice jsou takových překvapení plné.

Ovšem jde samozřejmě o víc než jen o krásné fotky. „Každý náš projekt má atmosféru, která je mu šitá na míru,“ popisuje Katarína Varsová. Fotky jejich interiérů doputovaly až k manželce katarského šejka, která je pozvala, aby vytvořili interiér kaváren v Národním muzeu Kataru, nové stavbě od francouzského architekta Jeana Nouvela. Také o tom, jak to vypadá u katarského šejka v kanceláři, jsme mluvili v Bourání.

Formafatal má ve svých interiérech velký podíl předmětů vyrobených na míru. Navrhují pro své klienty originální lampy, stoly, kuchyně. Je to složitější cesta než zajít na nákup do obchodu s designem. Snaží se jí své klienty provést, předvádějí jim vzorky a vizualizace. „Dost často se klient do interiéru zamiluje ještě dřív, než ho začneme realizovat,“ říká Varsová.

V téhle souvislosti přišla řeč i na řemeslníky. Na Kostarice je prý řemeslná úroveň dost zklamala, v Česku je to mnohem lepší. „U nás jsou řemeslníci zruční. Ale není jich dost, takže jsou čím dál dražší,“ popisuje trable Roučka. Nejvíc si cení toho, když se truhlář nebo zámečník nebojí experimentovat a hledat nová řešení.

Katarína Varsová a Dagmar Štěpánová jsou vzděláním architektky a tak přistupují i k interiéru  snaží se, aby byl funkční a logický. „Interiér nebude dobrý, když nebude dobře fungovat,“ říká Štěpánová. Dalšími ingrediencemi dobrého interiéru jsou podle architektek materiál, barvy a proporce. A taky kontrast, který prý vždycky funguje. Své rady však velmi záhy berou tak trochu zpátky. „On žádný recept na dobrý interiér stejně neexistuje,“ uzavírá Dagmar Štěpánová.

Katarína Varsová, Dagmar Štěpánová a Jan Roučka z ateliéru Formafatal

Poslechněte si nové Bourání s ateliérem Formafatal o interiérech, řemeslnících, lampách a Kostarice.

Spustit audio

Související