Jak pracoval nejvýkonnější poválečný architekt? Sto let od narození Karla Pragera
Architekt Karel Prager změnil podobu centra Prahy i dalších míst. Jsou jeho stavby smělé, nebo arogantní? A jaký byl on? Letos by se dožil právě sta let, a tak na něj v Bourání vzpomínal jeho kolega Zbyšek Stýblo.
Architekt Zbyšek Stýblo nastoupil do ateliéru Karla Pragera v roce 1977, když mu bylo pětadvacet. Spolupracoval s ním až do roku 2001, kdy Karel Prager zemřel. Bylo to náhlé: „Odjel na oběd v plné síle. Dojel domů do Braníka, najedl se, dal si odpočinek po jídle a už se z něj neprobral. Byl to šok,“ vzpomíná Zbyšek Stýblo.
Mluvili jsme o Pragerových stavbách – nejznámější je Nová scéna Národního divadla, Federální shromáždění anebo Sdružení projektových ateliérů, kde dnes sídlí Centrum architektury a městského plánování CAMP. Takové stavby by v historickém centru dnes stěží někdo povolil: „Samozřejmě brutalistická architektura je svoje a silná, takže se do města tlačila trochu víc.“ Byly stavby 60. let arogantní? Anebo se my až moc bojíme?
Architekt Zbyšek Stýblo a jeho kolegové Jan Louda a Martin Kulík ovšem tvořili také v rámci společné platformy Lotech. Projektovali neobvyklé stavby, které v něčem přípomínaly mezinárodní styl high tech a jeho strojovou estetiku. Ale tak nějak jinak. „Dělali jsme to z našich prostředků, a tady se high tech dělat nedá,“ vzpomíná Zbyšek Stýblo. Vzniklo ale několik unikátních staveb – třeba skicentrum v Harrachově či veslařský kanál v Račicích. Kde je možné tyto stavby vidět a proč měli architekti rádi žlutou? A jak používali materiály určené původně na stavbu sil?
Co byl lo-tech? Architekt Zbyšek Stýblo vzpomíná, jak v 80.a 90. letech tvořili stavby, které vypadaly jako stroje.