Je Bůh prázdnota? O setkání křesťanství a zenu se Šimonem Grimmichem
Zen a křesťanství. Co vznikne z jejich spojení a je vůbec takové propojení možné? O tom je díl Hergot!u s překladatelem, básníkem a učitelem meditace mindfullness Šimonem Grimmichem.
Zen neboli zen buddhismus je japonská odnož indického buddhismu. Slovo zen pak znamená meditativní ponoření se do sebe. Podle Šimona to ale není všechno: „zen není jenom to, že se sedí nehnutě na polštářku, ale patří k tomu i nejrůznější rituály, ceremonie nebo texty“.
Se zenem se z křesťanských církví nejčastěji potkávala ta katolická. „Má to asi více příčin. To katolictví má vybudovanou dobrou strukturu pro učení zenu. Existují kláštery, takže řada těch křesťanských zenových center je právě v klášterech,“ říká Šimon. Navíc se podle něj se zenem nejvíc protíná křesťanská mystika, ke které má katolická tradice také blízko.
Čtěte také
Důležitou osobou pro setkávání křesťanství a zenu byl německý jezuita Hugo Enomiya-Lassalle. „Je to člověk, který přinesl zen na západ a otevřel k němu cestu řadě křesťanů cestu,“ vypráví Šimon. Lassall nechápal zen jenom jako nástroj meditace. Podle Šimona „v zenu našel cestu svojí osobní spirituality“.
Lassalle přišel na to, že „cíl autenticky žitého křesťanství a autenticky žitého zenu je tentýž, vlastně jde o zkušenost absolutna,“ přibližuje Šimon. Zenový učitel Lassalla Kóun Jamada v tomto smyslu říkal, že čaj chutná stejně křesťanům i buddhistům.
V čem je sjednocování křesťanství a zenu podle Šimona problematické? Jak prožívá obě tradice on? Co je v křesťanském kontextu zenové osvícení? A jak na Lassallovo učení reagovali představitelé katolické církve? Dozvíte se v Hergot!u.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka