Kateřina Saint Germain: Recepty už tolik netáhnou, lidi milují reality show
Kateřina Saint Germain patří minimálně podle počtu sledujících na sociálních sítích k největším influencerům v oblasti jídla. V rozhovoru jsme probrali, co je podle ní důvodem jejího úspěchu, jak se současná blogerská scéna proměňuje i jak probíhá domlouvání komerčních inzertních spoluprací.
Fenomén foodblogů je na česko-slovenské scéně velmi silná záležitost, poslední dobou zajímavá i vzhledem k možnosti určitého výdělku. Ostatně právě to je podle Kateřiny Saint Germain, známé jako blogerka My Cooking Diary, jeden z nejzajímavějších symbolů proměny blogování. „Lidi si dnes zakládají blogy proto, aby se jimi mohli živit… V každém druhém rozhovoru se mě někdo ptá, co udělat proto, aby se tím člověk uživil. Dneska se to vnímá tak, že když člověk nemá spolupráce, jako by ten blog nebyl dostatečně dobrý.“ Sama Kateřina kývla na první nabídku ke komerční spolupráci, tedy tvorbě reklamního obsahu, po roce a půl blogování. Na jednu stranu vzpomíná na doby, kdy bylo blogování pro většinu blogerů jen koníčkem, na druhou stranu přiznává, že sama chtěla mít více času na tvorbu obsahu pro fanoušky. A to jí, alespoň do jisté míry, dlouhodobá inzerce umožňuje.
Průměrný pracovní den se popisuje těžko, ale jedná se hlavně o focení a přípravu jídel a receptů, ať už na blog, pro klienty, nebo pro kuchařky. „K mojí pracovní náplni patří být pořád online, i když to se snažím poslední dobou omezovat a učit i lidi, že nejsem k dispozici pořád. Ale celkově mám spíš takové pracovní období, kdy si intenzivně dám třeba půlrok práce a pak to udržuju. Není to jen tvořit obsah a být na sociálních sítích, ale mám už teď i svůj e-shop, s tím spojené účetnictví, sklad – plus tedy vytváření obsahu. Běžné starosti podnikatele, který má nějaký e-shop.“
Právě z touhy po hmatatelnějším výsledku práce, než jsou jen samotné posty na Instagramu nebo blogu, vznikla kuchařka My Cooking Diary, tedy soubor všedních i méně všedních receptů. Jednoduchý koncept zaznamenávání snídaní, obědů a večeří funguje Saint Germain na blogu od začátku, knížka pak popisuje celý měsíc jídelníčku. A i když se tenhle nápad nejeví jako extra objevný, po čase se vyplatil. Ačkoli jsou dnes umně nafocených foodblogů desítky, Kateřina trefila ideální čas – a vytrvala. „Myslím, že to bylo hlavně tou dobou, kdy jsem začala. Dneska už jsou sociální sítě přesycené podobnými obsahy, já chytla tu správnou vlnu, hlavně toho Instagramu.“
Také v oblasti foodblogů lze v poslední době pozorovat částečný odklon k lifestylovému obsahu, a to nejen na instagramových stories. Sama Kateřina dokumentovala vedle receptů svoje cestování, svatbu, ale třeba i cestu k otěhotnění. A co má největší úspěch v rámci jídla? „Obecně fanoušky láká sladké a pečení, ale mě nejvíc baví zdravější a lehčí jídla, luštěniny, jídla z jednoho hrnce… Pečení má víc srdíček a větší dosah, ta slaná jídla jsou ale vařenější a ukládanější.“
Nakonec ale vyhrává soukromý život. „Jídlo oproti lifestylu a ostatním příspěvkům už nemá takový dosah.“
Čeho Kateřina v blogování litovala a jak se styl blogu proměnil? Jak se značí reklama? A jak se jí spolupracuje s malými firmami, které na propagaci nemají rozpočet, může být spolupráce s korporáty autentická? Poslechněte si Ve vlastní šťávě s Kateřinou Saint Germain.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.