Sunnbrella v Czechingu 2024: Je důležité nebýt obětí trendu

25. červenec 2024

Sunnbrella byl původně sólový projekt Davida Žbirky, který se rychle vyvinul v mnohem ambicióznější počin spojující shoegaze s tanečními prvky. Debutové album Heartworn již natáčel se čtyřčlennou doprovodnou kapelou (zformovanou v Londýně). Křty debutu proběhly v Británii, Americe i Kanadě a kapela se nedávno chopila příležitosti předskakovat newyorským Beach Fossils v rámci britské části jejich turné. 

V roce 2024 jsme se od sunnbrella dočkali zatím dvou singlů (druhý zmíněný vyšel pod newyorským labelem Music Website). Na obou spolupracoval tuzemský producent Oliver Torr a předznamenávají zmíněný posun k elektroničtějšímu zvuku.

Společně s dalšími nominovanými se sunnbrella v rámci exportního projektu Czeching představí 12. září živě na Czeching Showcasu v prostoru Archa+. Zahraniční porota, složená ze zástupců evropských festivalů a rádií, z nich pak vybere vítěze, který mimo jiné vyrazí na největší evropský showcase festival Eurosonic Noorderslag do nizozemského Groningenu.

Czeching Showcase + 18. narozeniny Radia Wave

18. narozeniny Radia Wave a Czeching Showcase 2024

Kupuj první zlevněnou vlnu lístků na 18. narozeniny Radia Wave + Czeching showcase 2024! V prostoru Archa+ vystoupí Sunnbrella, We Are Domi, Nivva, londýnský performer Babymorocco, DJs Kewu & Steady nebo Kluci z garáže (Toyota Vangelis, Bols/Slob, Sxilence). Přemýšlej jako řádný hospodář a nabíhej na předprodej, dokud to ještě jde!

My se potkáváme v Praze, ale ty jinak žiješ v Londýně, kde ses dokázal se svým projektem sunnbrella organicky dostat do londýnské hudební scény. Jak si člověk, který v Londýně nevyrůstal, vybuduje takové zázemí?

Rozhodně si myslím, že to trvá o dost dýl, než když tam člověk má kamarády z dětství, a tak zná tu kulturu. Já jsem v tom vlastně dlouho tápal. Takový zlomový bod byl, když jsem začal hrát v kapelách jiných lidí. Díky tomu jsem se dostal do kontaktu s promotéry, kluby a skrz tohle jsem si udělal obrázek o tom, jak to tam funguje. Potom jsem byl schopný aplikovat, co jsem se naučil a lidi co jsem potkal, na svůj vlastní projekt. Podle mě je důležitý se do té scény jako víc zapojit než očekávat, že tam okamžitě bude člověk dělat nějaký svůj sólový projekt.

sunnbrella

To zní, že jsi dlouho pracoval na tom, abys zmapoval londýnský publikum. Vnímáš rozdíly mezi českým a anglickým publikem?

Jo! V každém městě jsou velký rozdíly a Londýn je extrémně rozdílný demograficky. Jsou tam lidi z celého světa a v kultuře je tam strašně velká konkurence. Prostě každý je v kapele nebo má hudební projekt, takže se tam na sebe ty lidi tlačí, ale může to vést i k tomu, že se potom víc snaží. Nebezpečný ale je, že tam může hrozit nějaký vyhoření. Jako podle mě je ten Londýn hrozně rychlý město, takže ty trendy se tam dost mění. Často jsou potom kapely a muzikanti obětí toho, že se stali součástí nějaký scény, která už prostě není ta „cool“ scéna, a pokud se jim nepodařilo prorazit v době, kdy ta scéna byla na vrcholu, tak prostě musí buď změnit směr, anebo založit jiný projekt. Taky se ale můžou udržet toho, co je baví, a třeba se to jednou otočí a bude o to zase zájem.

Čtěte také

Často v rozhovorech o sunnbrella mluvíš jako o kapele. Jak moc je teda sunnbrella kapela? A jak moc jsi to ty?

Ve studiu jsem to z větší části já. Většinu nástrojů si hraju sám, produkce a aranže si dělám taky hodně sám a potom vždycky s někým spolupracuju na finálních verzích. Předchozí desku jsem dělal s Jamesem Fitzroyem a teď hodně dělám s Oliverem Torrem. Naživo hrajeme jako kapela, jejíž složení se dřív hodně měnilo, ale posledních pár let už zůstává dost stejný. Říkal jsem si, že je dobrý taky prezentovat je, protože oni do toho taky dávají fakt velký kus práce, aby to naživo znělo tak, jak to má znít. To je vlastně úplně jako separátní velký úkol, takže je to sólo projekt, který se nebojí spolupráce a přišlo mi, že by bylo dobrý ukázat ty lidi, co se na tom nějak podílejí už dlouhodobě.

Dokázal bys nějak popsat, jak to vypadá, když se domlouváš s newyorským labelem?

Oni se vlastně znají s Beach Fossils, hlavně s kytaristou Tomym, a on nás seznámil. Oni nějak sledovali sunnbrella už předtím, ale až když jsme byli na tour, tak došlo k přímému kontaktu. Je to relativně nový label, mají zatím malý tým, takže se s nimi komunikuje dost normálně. Řekli mi, že je baví sunnbrella, tak jsem si řekl, proč pod nimi něco nevydat. Newyorská scéna patří momentálně mezi moje hodně oblíbený, takže to bylo jasný rozhodnutí.

Myslíš si, že je pro tebe album pořád relevantní formát? Nebo, že to do budoucna bude pořád relevantní?

Podle mě je album furt jako médium hrozně důležitý, ale zároveň, když se člověk snaží najít nový posluchače, nějak rozrůst posluchačskou základnu, tak je podle mě lepší znásobit ty důvody, kolikrát se jako lidem může člověk připomenout.

Poslechněte si celý profil a rozhovor s Davidem Žbirkou z kapely sunnbrella, který se účastní letošního Czechingu.

Spustit audio

Související

Více o tématu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.