NIVVA v Czechingu 2024: Samotná hudba už nestačí
Audiovizuální projekt NIVVA spojuje hudbu s digitálním uměním. Prostřednictvím vlastního 3D avatara NIVVA nabízí nejen hudební zážitek, ale i unikátní propojení s publikem skrze ambiciózní projekce. Projekt zpěvačky, která nechává svou identitu skrytou, se na pražské hudební scéně poprvé představil v roce 2020, kdy u labelu Bad Names vyšlo debutové EP Easy. Vystoupila například na maďarském festivalu INOTA nebo PINu v Makedonii.
Debutového alba HIDEOUT jsme se dočkali až loni v listopadu. Ve spolupráci s Ondřejem Mikulou (Aid Kid) se tu mísí zvukové experimenty, popový songwriting, klubové beaty, orchestrální aranže i noise nebo ambient. Společně s dalšími nominovanými se NIVVA v rámci exportního projektu Czeching představí 12. září živě na Czeching Showcasu v prostoru Archa+. Zahraniční porota, složená ze zástupců evropských festivalů a rádií, z nich pak vybere vítěze, který mimo jiné vyrazí na největší evropský showcase festival Eurosonic Noorderslag do nizozemského Groningenu.
18. narozeniny Radia Wave a Czeching Showcase 2024
Kupuj první zlevněnou vlnu lístků na 18. narozeniny Radia Wave + Czeching showcase 2024! V prostoru Archa+ vystoupí Sunnbrella, We Are Domi, Nivva, londýnský performer Babymorocco, DJs Kewu & Steady nebo Kluci z garáže (Toyota Vangelis, Bols/Slob, Sxilence). Přemýšlej jako řádný hospodář a nabíhej na předprodej, dokud to ještě jde!
Když jsem se díval na vaše předešlé projekty, zjistil jsem, že jste debutovali v našem pořadu Startér v roce 2018 s vaší první písničkou. Plánovali jste už tehdy vytvořit virtuálního avatara?
Zuzana: No, v roce 2018 byla NIVVA ještě bez Ondry. Když jsem posílala do Startéru tu první písničku, tak to vůbec ještě nemělo ten koncept virtuálního avatara. S Ondrou jsme se seznámili v roce 2019, skrze Jakuba Königa. Já pracuji jako 3D grafik a vlastně jsme spojili dvě moje vášně. Jsem dost introvertní a nepovažuji se za performera a chtěla jsem se za něco schovat, takže jsme se rozhodli, že by bylo fajn, kdybychom to pojali úplně jinak a dali tomu úplně jiný ksicht.
Ondra: Mně to přišlo jako fajn nápad, jako že vlastně dneska si každý trošku musí něco vymyslet. Ta samotná hudba už v současným mediálním prostoru nestačí.
Vaše první vystoupení bylo v roce 2020 na Lunchmeat Festivalu, kde jste s velkou obrazovkou a virtuální identitou premiérovali. Co všechno je potřeba, aby se takové vystoupení událo?
Zuzana: Ten rok jsme v únoru vydali EP Easy, a protože se známe s lidmi z Lunchmeatu, tak nás oslovili, abychom zahráli. Ty písničky vznikly dřív než vizuály a osvědčilo se, že skutečně vše musí být dost předpřipravený.
Ondra: Je tam každopádně živý zpěv, pak je tam místo na nějakou improvizaci skrz nástroje. Teď pro vystoupení chystáme i verzi s bubeníkem, já se ty věci učím i na kytaru, protože jsou to vlastně dost kytarový písničky, takže se snažíme to nějak rozšířit. Co se týče kompozicí, tak jsme vlastně zamčený kvůli těm vizuálním projekcím, a tak teď vymýšlíme pasáže, který budou úplně volný a nějak ty principy zkusíme nakombinovat.
Zuzana: Jestliže máme někde hrát, tak nemůžeme ve dne, musí tam být dobrý projektor a nějaký velký plátno.
Minulý rok jste vydali vaše debutové album Hideout. Za track Sirens jste si dokonce odnesli Cenu Apollo za nejlepší singl. Jak dlouho se na albu Hideout pracovalo?
Zuzana: My to s Ondrou máme takový velmi volný. Když už se sejdeme a něco tvoříme, tak to jde vlastně docela rychle. Skládali jsme to ale i tak po celý ty tři roky vlastně.
Ondra: Jo, ale samozřejmě není to, jako že jsme každý den, tři roky pracovali. Je to prostě taková průběžná práce, protože oba máme i nějaký jiný povinnosti, ale jsem rád, že jsme si vlastně nastavili takový jako svoje tempo, a že jsme tomu dali ten čas. Myslím si, že to tomu dost pomohlo.
Čtěte také
Takže jak vlastně funguje váš kreativní proces ve studiu?
Ondra: Myslím si, že spoustu těch songů jsme dělali tak, že jsme se sešli, něco jsme zapojili do sebe a pak z toho něco vzniklo. Z toho pak vybíráme kousek a na tom se pak začal stavět song. Takže ten začátek je často velmi nahodileji a pak to pokračuje už dost promyšleně.
Ve své tvorbě, kladete strašně moc důrazů na vizuály, připravujete na Czeching něco speciálního, například v rámci vaší projekce?
Zuzana: Jak to celý stavíme od začátku, kvůli tomu víc živému vystoupení, tak chci předělávat i projekce. To se rovnou ponese do toho podzimního koncertu na Czechingu, takže budou jakoby nový věci. Nevím, jestli úplně specifický, ale můžu klidně něco připravit.
Ondra: Reakci Rádia Wave ve 3D potřebujeme.
Zuzana: Udělám z nich crowd, kterej tam bude (smích).
Poslechněte si celý profil a rozhovor s Ondřejem a Zuzanou z projektu Nivva, kteří se účastní letošního Czechingu.
Související
-
Czeching 2024: koho Radio Wave pošle na Eurosonic? Soutěží NIVVA, sunnbrella a We Are Domi
Exportní projekt Czeching Radia Wave letos představí tři výrazné zástupce domácí hudební scény. Interpreti společně vystoupí 12. září v prostoru ARCHA+.
Více o tématu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.