Kladivo na elitu New Yorku. Seriál Mělas to vědět se prudce rozmáchne, ale rána padne vedle
Jonathan a Grace Fraserovi patří ke společenské i finanční elitě New Yorku. Navenek ideální rodina se začne rozpadat záhy po vraždě Eleny, mladé matky z Harlemu. Nic netušící Grace se postupně dozvídá, že její navenek ukázkový manžel udržoval s Elenou poměr, že s ní zplodil dceru, a navíc už nějakou dobu nepracuje jako dětský onkolog. Zatímco všechny stopy vedou k Jonathanovi jako k pachateli brutálního zločinu, Grace se ze všech sil snaží nad manželem nezlomit hůl.
Sedmilhářky z Manhattanu
Novinka Mělas to vědět v řadě ohledů vybízí ke srovnání se Sedmilhářkami. Oba seriály spojuje postava showrunnera Davida E. Kelleyho, který sice kdysi vytvořil televizní hity jako Chicago Hope nebo Ally McBealová, ale na pole quality tv vstoupil až s propletenými příběhy bohatých manželek z Monterey. Jednu z postav tu ztvárnila Nicole Kidman, pro niž jsou navenek porcelánově křehké, ale vnitřně silné hrdinky typické. Role Grace Fraser tak navazuje na úspěšnou spolupráci s Kelleym i hereččinu ceněnou televizní premiéru.
Obě díla se navíc odehrávají v prostředí privilegovaných sociálních kruhů, které naruší vpád outsiderky. Zatímco Sedmilhářky pod oslnivým obsazením a sofistikovaným soundtrackem skrývaly pulpovou estetiku, nijak vzdálenou třeba Zoufalým manželkám, Mělas to vědět jen bezcílně bloumá mezi žánry, motivy a stylizacemi.
Ani ve snu
Seriál si zaslouží chválu snad jen díky kameře. Daří se jí jednak zachytit a zprostředkovat lidnatý New York roku 2019, což dnes může působit jako závan dávné minulosti. Zároveň město ukazuje v rozmlžených konturách, na pomezí přeludů a skutečnosti, podobně jako se hrdinka zmítá mezi vzpomínkami a vyfabulovanými představami.
V nejistotě se ale potácí také žánrové vymezení, přičemž ani jednu z naznačených možností dílo nikdy plně nerozvine. Mělas to vědět selhává jako sociální komentář, protože téma distancované filantropie naznačí pouze v první epizodě. Jedna ze dvou etnických postav končí jako zmasakrovaná oběť. Pokud Elena zrovna neinkasuje rány sochařským kladivem, plní její tělo roli rozkošnického objektu.
Na soudní drama či sexy thriller dílo postrádá potřebné vzrušení nebo vůbec jen napětí. V základním dějovém rozvržení se skví díry, kterými profukují divácké pochybnosti – opravdu psycholožka s doktorátem z prestižní univerzity nepozná, že žije 17 let se sociopatem?
Jedna vražda stačí, drahoušku
Co seriál nezvládá na rovině scénáře nebo režijního vedení se snaží kompenzovat hereckým obsazením. Pod titulkovou sekvencí zaznívá sladký hlas Nicole Kidman, kterou Mělas to vědět stylizuje jako éterickou bytost oblečenou do zemitých barev a s perfektně upravenými měděnými kučerami. Na plastický psychologický portrét elitní dámy v nesnázích ale spoře načrtnutá postava Grace nestačí.
„Jak daleko si myslíte, že se jen s Vaším osobním kouzlem dostanete?“ ptá se naštvaná právnička Jonathana. Hugh Grant se v roli nevěrného manžela obviněného z vraždy spoléhá na svůj odkvétající chlapecký šarm v míře hraničící se sebeparodií. Jako Jonathan se nervózně šklebí, zadrhává a doluje ze sebe náznaky autentických emocí. Spolu s Grace tak máme uvěřit, že nestojíme tváří v tvář obratnému manipulátorovi, ale jen do sebe zahleděnému popletovi. Tahle premisa ale dřív nebo později selže a Mělas to vědět ukáže svoji pravou tvář. Ne tu zohavenou k nepoznání, ale docela fádní a nezajímavou.
Mělas to vědět jako podzimní binge watching? Poslechněte si recenzi hvězdně obsazeného seriálu.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.