Komplex s Václavem Janoščíkem: Na novince Holly Herndon zpívá stroj lidštější než člověk

03394613.jpeg
03394613.jpeg

„Fyzická lásko, jsi přímo před mýma očima,“ zpívá americká skladatelka Holly Herndon na aktuální desce PROTO. Slova směřuje svému dítěti z příkazového řádku – umělé inteligenci Spawn, kterou pro album zplodila za pomoci týmu programátorů. Umělá inteligence je tu lidštější než člověk, Herndon ji učí zpívat a počítá za právoplatného člena svého ansámblu. S filozofem Václavem Janoščíkem jsme rozplétali síť interpretací, které album PROTO provokuje. 

„Na PROTO se koneckonců děje to, co všichni prožíváme na sociálních sítích,“ uvádí do nahrávky Václav, který působí jako pedagog na pražské Akademii výtvarných umění. „Realitu Herndon popisuje za pomoci hudebních strategií, jako je looping, dekonstrukce, strojové zpracování hlasu, práce s intenzitou, modularitou a zapojení umělé inteligence. Nejenom že to je hudebně efektní, ale upomíná nás to, že sami prožíváme určitou fúzi s algoritmickými smyčkami technologické kultury.“ Podle Václava je album rovněž o různých formách lásky, emocionality a empatie ke strojům i lidem. Umělá inteligence Spawn, kterou Herndon vytvořila se svým partnerem Matem Dryhurstem, reaguje na nahrané sborové zpěvy a transformuje si je po svém – výsledkem je působivá deska sestavená z multiplicity hlasů. „Utápíme se v těch hlasech, jako se rozpouštíme v sociálních sítích,“ dodává Václav.

„Její hudba je částečně terapeutická – v běžném životě zažíváme intenzifikaci tlaku na neustálý pracovní výkon, ale také na prezentaci našeho potenciálu. Nejde o to jenom práci dobře odvést, ale mít i portfolio a dělat ‚networking‘, což je ve výtvarném umění silnější. Tato intenzifikace se v angličtině označuje ‚resilience‘, což může znamenat přizpůsobivost, námahu, odpor, výdrž,“ konstatuje Václav a poodkrývá politickou rovinu alba PROTO. „Neustále sbíráme síly, když znovu vyplňujeme složenky a chodíme na zkrácené úvazky do tří prací. Díky Holly Herndon máme možnost nahlédnout pod povrch a dovnitř té intenzity.“ Možná že se stroje nestávají lidštější, ale my se čím dál víc stáváme kyborgy a uvykáme si na nastavení algoritmické kultury.

Proč už je binární přemýšlení v kategoriích člověk–stroj a technologie–příroda zastaralé? Jak zapadá pojetí emancipace skrze umělou inteligenci do širšího kontextu populární kultury? Pusťte si Komplex.

Playlist:

James Ferraro – Airless Matrix (self-released, 2019)
Holly Herndon – Frontier (4AD, 2019)
Holly Herndon – Alienation (4AD, 2019)
Holly Herndon – Home (4AD, 2016)
Holly Herndon – Fear, Uncertainty, Doubt (4AD, 2019)
Oneohtrix Point Never – We´llTake It (Warp Records, 2018)
Jenny Hval – Sabbath (Sacred Bones, 2015)

Spustit audio

Související