Kouzlo jídelních vozů mizí, Německo truchlí. Z bistro vozů uděláme zase hospodu, věří vrchní Peterka

3. únor 2025

Jídelní vozy Českých drah ve spoji Berliner za hranicemi milují. Němci říkají vlaku Knödelexpress, protože veze českou svíčkovou, ale i čerstvě usmažený řízek nebo čepovanou Plzeň. Jídelním vozem s červeným čalouněním, ubrusy a kulatou lampičkou se dá jet z Prahy, přes Berlín, Hamburk až do Kielu. Už skoro třicet let brousí koleje, občerstvuje cestující a prezentuje klasickou českou hospodu v zahraničí. Jenomže bude končit. O co přicházíme?

Vůz pojmenovaný WRmz815 byl nasazen do služby v roce 1997. Má třicet míst, kuchyň s pánvemi a troubou, a hlavně skvělý servis. Německý deník Tagesspiegel o vrchním Peterkovi píše toto: „Pavel Peterka má dnes status celebrity, částečně díky svému vystupování na sociálních sítích, ale také díky známému spisovateli Jaroslavu Rudišovi, který zřejmě nejraději tráví svůj život ve vlaku a ještě raději v jídelním voze s Peterkou a plzeňským pivem.“

Svíčková a plzeňské pivo v jídelním voze

Pavel Peterka svoji práci milovat musí, nic jiného podle svých slov neumí. „Po těch 22 letech jsem to nazval malým manželstvím. To víte, že možná ukápne slzička, ale pokrok nemůžeme zastavit, musíme se dívat dopředu. Přijdou nové vlaky s novými vozy, pořád budeme do světa vozit svíčkovou na smetaně s knedlíky, guláš, telecí s čočkou, akorát se trochu změní charakter služeb,“ staví se ke změně čelem Peterka.

Mezi Berlínem a Hamburkem se zrychluje trať z maximální rychlosti 200 km/h na 230 km/h a tady už staré jídeláky krok držet nestačí. České dráhy i proto nasazují nové soupravy ComfortJet, kde bude řazen rozšířený bistro vůz o osmnácti místech k sezení, s čepovaným plzeňským pivem, regenerovanými pokrmy a kvalitní kávou. Charakter služeb se mění, hospoda má ale zůstat.

„Na podobných typech vozu jsem ještě nejezdil, ale myslím, že je jen na nás, jestli z toho tu klasickou hospodu zase uděláme, nebo ne,“ říká Peterka. V čem spočívá specifická atmosféra současných jídeláků? „Já tvrdím, co se odehraje v jídelním voze, to odjede a už se nikdy nevrátí. Nikdo se nemusí bát, nemusí se stydět. Čas strávený v jídelním voze, stejně jako čas strávený na rybách nebo čas smíchu se nepočítá do celkové délky života,“ vysvětluje vrchní Peterka, který podobně jako jeho oblíbený komik Jan Werich potřebuje svoje publikum a umí se o něj náležitě postarat.

Jak vypadá občerstvení Deutsche Bahn podle Jaroslava Rudiše? Proč občas jede českým jídelním vozem jen mezi berlínskými stanicemi? Na jakém evropském spoji podávají nejlepší kávu? Poslechněte si celou Vlnu

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.